قوانین و مقررات بسیاری برای کار در محیط‌های مختلف کاری وجود دارد که رعایت آن‌ها اقدامی ضروری به جهت حفظ سلامتی افراد و فراهم کردن محیطی ایمن می‌باشد. همواره باید به این نکته توجه کرد که رعایت این نکات و قوانین استفاده از ابزارها و تجهیزات مخصوصی است که به ما در انجام این امور کمک می‌کند.
با توجه به مشاغل مختلفی که در اطراف ما وجود دارد بر همین اساس نیز از ابزارهای مختلف مخصوصی برای آن‌ها طراحی و تولید شده که امنیت و سلامت ما را تا حدودی تضمین می‌کنند. یکی از مشاغل سختی که وجود دارد فعالیت آتش نشانی است که به طبع نیازمند ابزارآلات مخصوص و کاربردی می باشد. 
فعالیت مهم و امداد رسان شامل دسته بندی مهمی به نام اتصالات آتش نشانی می باشد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها و نکات کاربردی آن بپردازیم.

اتصالات آتش نشانی چیست ؟

اساس کار آتش نشانان انجام خدمات امداد رسانی به مردم در شرایط حساس و خطرناک می باشد که عکس العمل به موقع و سریع نیازمند ابزار آلات و اتصالات مجهز و با کیفیت می‌باشد. اتصالات آتش نشانی در واقع آن دسته از ابزارآلاتی است که افراد آتش نشان برای خدمات رسانی بهتر و مجهز کردن تجهیزات خود استفاده می‌کنند.
به کارگیری مدل‎های مختلف این اتصالات به خدمات مناسب و کارآمد کمک می‌کند این صورت که بهتر است شناختی از آ‌ن‌ها داشته باشیم تا به هنگام استفاده نمونه‌های کاربردی آن را انتخاب کنیم.

انواع اتصالات آتش نشانی

فعالیتهای آتش نشانان اطفای حریق و خاموشی جرقه های مختلف است که بیشتر آنها در زمینه خاموش کردن آتش شرایط کوچک و گسترده می باشد. با این تفاسیر بر اساس نیاز و ضرورتی که دارند  نمونه‌های مختلفی از آن‌ها طراحی و تولید می‌شود که استفاده درست از آن‌ها باعث سرعت عمل بیشتر و بهتر می‌شود.

این اتصالات بیشتر مربوطه به لوله ها و شیلنگ‌های آب رسانی می باشد که فرایندی آبرسانی را سریع تر و با عملکرد بهتری ایجاد می کند

این اتصالات آتش نشانی شامل مدل‌های متنوعی می شوند که آن‌ها را معرفی می‌کنیم که شامل شیر فلکه آتش نشانی، نازل آتش نشانی،  تبدیل آتش نشانی می‌شود  که از ابزارهای تخصصی و کاربردی این نوع شغل‌ها می‌باشند. 

نازل آتش نشانی 

یکی از ابزارهای مهم فعالیت آتش نشانی استفاده از شلنگ‌های مخصوص می‌باشد که آب پاشی بهتر و دقیق تر با این نازل شیردار انجام می‌شود. در واقع این محصول کمک بزرگی در کاربری استاندارد و اصولی به ما می‌کند. اتصالات آتش نشانی به صورت کاربردی در دهانه شلنگ‌ها قرار می‌گیرد و مدیریت خوبی برای آب ایجاد می کند. 
با توجه به اهمیتی که این نازل‌ها دارند خود به مدل‌های مختلف دسته بندی می شود که به صورت :

  • نازل ساده 
  • نازل شیر دار 
  • نازل سلار 

دسته بندی می‌شوند  بر اساس نیاز و شرایط مورد نظر از نمونه های آن استفاده می‌کنیم بدیهی است که انتخاب توسط این نوع اتصالات آتش نشانی به انجام فعالیت‌های درست و استاندارد آن کمک می‌کند. 
نازل ساده: این نوع نازل همانطور که از نامش پیداست کاربری ساده ای دارد و با اتصال به شیلنگ‌های آتش نشانی آب و مایعات خاموش کننده را به صورت یکسان پخش می‌کند.
نازل شیردار: مدل شیر دار نازل ها مجهز به اهرمی به جهت آبپاشی‌های مختلف می‌باشد که در سه حالت اسپری فشار بالا و یا حالت قطع کاربری مناسب را ایجاد می‌کند و کنترل آب مصرفی کمک می‌کند.
نازل سلار: میزان آب خروجی از این منابع بسیار بیشتر از نازل‌های دیگر است و برای محیط ها و فضاهای بسیار گسترده و وسیع این نوع اتصالات آتش نشانی کمک کننده می‌باشد.
شناخت درست و اصولی این تجهیزات به ما در انجام کار درست و ارائه خدمات بهتر کمک می‌کند. 

شیر فلکه آتش نشانی 

کنترل بر میزان دسترسی به مایعات و آب مورد نیاز برای اطفای حریق بسیار اهمیت دارد و برای این منظور اتصالات آتش نشانی یک ابزار مناسب به عنوان شیر فلکه را در خود جای داده که مدیریت مناسبی برای آب های ورودی و خروجی دارد. 
شیر فلکه ها بیشتر در منبع اصلی آبرسانی مکان‌های مختلف ساختمان‌ها، مراکزتجاری و گردشگری متنو، مدارس و... قرار می‌گیرد و مدیریت کلی و سراسری را پوشش می‌دهد.
این نوع ابزار به لوله‌های آبرسان متصل می‌شود و به همین علت در اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

تبدیل آتش نشانی 

شیر فلکه‌ها به جهت اتصال مناسب و درست شیلنگ‌های مختلف در ابعاد متنوع استفاده می‌شوند به این منظور که در صورت داشتن شلنگ‌هایی با قطرهای ناهماهنگ با این نوع تجهیز و تبدیل می‌توان اتصالات خوب و اصولی را انجام داد. به این صورت که در اینچ‌های مختلف  ۱.۵، ۲ و ۲.۵ اینچی تولید و استفاده می‌شوند که کار را برای افراد در شرایط بحرانی و حساس راحت و آسان می‌کند. 

به صورت کلی وجود هر کدام از این تجهیزات و اتصالات آتش نشانی عملکرد مناسب و موثری را برای ما فراهم می‌کنند. به همین مظور لازم است در خرید آن‌ها با دقت کافی عملکرد. 

 ویژگی اتصالات آتش نشانی 

علاوه بر مدل‌های گفته شده انواع دیگری از اتصالات آتش نشانی وجود دارد که از هر کدام در شرایط و اقدامی استفاده می‌شود. برای کاربری بهتر و ایمن تر از این نوع  محصولات تولید و طراحی آن‌ها نیز از متریال مقاوم و مستحکمی چون برنج، استیل، آلومینیوم، فولاد کربن و... می‌باشد که کاربری مناسبی دارند. 
نحوه اتصال و چگونگی استفاده از این اتصالات بر اساس اصولی انجام می‌شود همچنین عکس العکل به موقع و اتصال سریع این دسته از تجهیزات اهمیت بالایی دارد که لازم است افراد آتش نشان و افراد دیگر آموزش های مناسبی دیده باشند. 
علاوه بر نکات گفته شده تجهیزات و ابزارها برای خاموشی آتش سوزی‌های مختلف فرق می‌کند به این منظور که کپسول آتش نشانی برای مناطق و نمونه‌های کوچک آتش سوزی‌ها بسیار ناسب است.

جمع بندی 

برای بررسی نهایی بهتر است شناخت کافی و دقیقی از این تجهیزات داشته باشیم و در جهت عملکرد مناسب استفاده کاربردی از آن‌ها بکنیم. 
در کل برای خرید اتصالات آتش نشانی برای هر محیطی می‌توان از مراکز و سایت‌های مختلفی اقدام کرد. به همین منظور سایت بازار ترافیک عملکرد مناسبی در تهیه انواع مختلف این تجهیزات ایمنی کرده است که به راحتی می‌توان از سایت بازار ترافیک اقدام کرد. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد