روزانه برای انجام امور مختلف و متنوع نیاز به ابزارهایی که داریم که با بررسی‌های مشخص نسبت به تهیه آن‌ها اقدام می‌کنیم. خرید تجهیزات و مایحتاج خود نیاز به بررسی شرایط، احساس نیاز، توجه به ویژگی و مسائل مختلف دارد که باید به بررسی اهمیت استفاده از آن‌ها بپردازیم. 
حال پس از بررسی شرایط خرید و استفاده مناسب برای محیط مورد نظر باید به نحوه نگهداری اصولی و استاندارد آن توجه کنیم. هر محصولی که تهیه می‌کنیم متناسب با شرایط نیاز به رسیدگی دارد به این منظور که برای نگهداری اصولی شرکت‌ها و تولیدی‌های مختلف نکاتی در قالب بروشور ارائه کرده‌اند که خبر از اهمیت این اقدام می‌دهد. 
برای کاربری بهتر در این مقاله به بررسی نگهداری و مراقبت از لباس کار می‌پردازیم که نکته بسیار پر اهمیتی است و نیاز به بررسی‌ مشخصی دارد. 

اهمیت استفاده از لباس کار چیست؟

تا به امروز برای هر مناسبت و اقدامی به مراکز خرید مراجعه کردید تا لباس و تجهیز مناسب برای خود خرید کنید هر کار و فعالیتی نیاز به تجهیز و محصول خود دارد پس به همین منظور انجام کار و مشغولیت در محیط کاری نیز نیاز به لباس ایمنی مخصوص دارد که استفاده از آن متناسب با اصول و استانداردهای ایمنی ضروری است به این منظور که باعث حفظ سلامتی افراد می‌شود. 
نگهداری و مراقبت از لباس کار موضوعی است که باید به آن توجه شود زیرا در جهت راحتی و ایمنی ما تاثیر گذار است. 

مزایای نگهداری و مراقبت از لباس کار

هر محصولی برای بهتر کار کردن و یا ارائه خدمات بهتر به ما نیاز به رسیدگی دارد که اصول مشخصی برای هر دسته بندی در نظر گرفته شده است. امروزه هر تجهیز و وسیله‌ای که خریداری می‌کنیم استانداردهای مشخصی برای خود دارد به همین منظور در ادامه مواردی از مزایای نگهداری و مراقبت از لباس کار را بررسی می‌کنیم:

  • صرفه جویی در هزینه خرید تجهیزات 
  • استفاده در شرایط و زمان‌های مختلف
  • سالم ماندن لباس کار برای به کارگیری های طولانی
  • حفظ ارزش و کیفیت محصولات 

شرایط نگهداری و مراقبت از لباس کار 

با توجه به اینکه به صورت روزانه این لباس های ایمنی را استفاده می‌کنیم پس به طبع احتمال کثیف شدن و برخورد با آلودگی‌ها و اشیا مختلف وجود دارد که نیاز است در برابر این شرایط به آن‌ها رسیدگی کنیم. 
این شرایط شامل:

  • شست و شوی اصولی و استاندارد 
  • به کارگیری مواد پاک کننده با کیفیت 
  • خشک کردن اصولی 
  • دوخت و دوز حرفه‌ای 
  • اتو اصولی و با جزئییات 

رعایت همه‌ی موارد گفته شده در نهایت به بررسی اصولی و ایجاد شرایط استاندارد در استفاده از لباس‌ها مبدل می‌شود که بهتر است هر کدام را رعایت کرد. 

شست و شوی اصولی و استاندارد 

شست و شوی لباس از مهم ترین اقداماتی است که پس از استفاده چند ساعته و یا چند روزه باید انجام شود به این جهت که آلودگی‌های محیطی، مواد شیمیایی مختلف، مواد غذایی، تعریق و بسیاری موارد دیگر باعث کثیفی لباس کار می‌شوند که در این شرایط بهتر است به صورت اصولی شسته شوند. 
یک نکته که دربحث نگهداری و مراقبت از لباس کار وجود دارد شست و شوی به دور از افراطی گری و روزانه است یعنی لازم نیست هر روز یا هر چند روز یکبار این لباس‌های ایمنی را شست به این دلیل که ممکن است به بافت کلی لباس آسیب بزند و فرم و حالت آن را به هم بریزد. 
معمولا شست و شوی لباس‌ها با ماشین لباس شویی و یا دستی انجام می‌شود که نکته مهم در این بخش دمای آب مصرفی است و باید به آن دقت شود. 
دمای آب برای شست و شوی لباس باید مطابق با اصول استاندارد باشد همچنین جنس‌های متنوعی برای لباس‌های کار وجود دارد که هر کدام به اصول خاص خود نیاز دارند. 
یک نکته اینکه عملکرد مواد شوینده در دمای بالا بهتر از دمای پایین است اما این دلیل نمی‌شود که برای شست و شو از دمای بالا استفاده کنیم زیرا احتمال آسیب به بافت آن وجود دارد. 
دمای آب مناسب برای نگهداری و مراقبت از لباس کار معمولا 30 درجه می‌باشد که به نوعی آسیبی به بافت وارد نمی‌کند و همچنین باعث تغییر رنگ نیز نمی‌شود. 

نگهداری و مراقبت از لباس کار

بررسی مواد شوینده با کیفیت 

نگهداری و مراقبت از لباس کار به استفاده مناسب مواد شوینده نیز مربوط می‌باشد به این منظور که مواد شوینده بسیار متنوع هستند و به صورت پودری و مایع استفاده می‌شوند. 
دمای آب رابطه مستقیمی در عملکرد مواد شوینده دارد که قبل ترها هرچه دما بالاتر بود تاثیر مواد شوینده نیز بیشتر بود اما مدل‌های امروزی در دمای پایین نیز کاربری خوبی دارند و ساختار مولکولی آن‌ها به صورتی شده که لکه‌ها را با قدرت بیشتری پاک می‌کند. 

خشک کردن اصولی 

یکی از مسائل مختلف برای نگهداری و مراقبت از لباس کار خشک کردن استاندارد لباس‌ها می‌باشد که یک روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد که معمولا در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرند. 
قرار دادن لباس‌ها در نور مستقیم آفتاب اقدامی رایج است که باید توجه داشت که در بازه زمانی مشخص و ساعت استاندارد انجام شود که در غیر این صورت باعث پوسیدگی و آسیب می‌شود. 

دوخت و دوز حرفه‌ای 

گاهی اوقات ممکن است به اشیا تیز و برنده‌ای به هنگام کار برخورد کنیم که باعث پارگی و سوراخ شدن می‌شود در صورت امکان رفع این پارگی‌ها باید به صورت استاندارد و متناسب با قوائد مشخص آن را عملی کرد. 

اتو اصولی و با جزئییات 

اتو لباس‌ها باید به صورت اصولی انجام شود به این منظور که یکی از اصول نگهداری و مراقبت از لباس کار این نکته است و در این بخش نیز دمای دستگاه اتو اهمیت دارد و همچنین خط اتو لباس نیز باید حفظ شود. 

جمع بندی 

هر خریدی که به عنوان تجهیزات ایمنی صورت می‌گیرد در نهایت نیاز به نگهداری و مراقبت دارد که با رعایت نکات مشخص می‌توانیم در بازه زمانی طولانی از آن استفاده کنیم. 
رعایت اصول مشخص و استاندارد برای لباس کار انرژی خوبی برای انجام کارها در محیط کار نیز ایجاد می‌کند. امیدواریم که با بررسی مطالب گفته شده نتیجه خوبی کسب کنید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد