زندگی امروزه شهری شرایط و ابزارهای مخصوص خود را می‌طلبد با توجه به افزایش جمعیت در کل جهان و شهرهای مختلف نیاز به تجهیزات شهری در جهت تامین امکانات رفاهی افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که هر اقدام و فعالیتی که در شهر صورت می‌گیرد نیاز به وسیله و ابزارهای مخصوصی دارد. 
در طول شبانه روز افراد برای انجام فعالیت‌های مختلف به داخل شهر می‌آیند که به طبع برای رفع نیازهای متنوع خود و ایجاد شرایط ایمن و استاندارد نیاز به تجهیزات مختلف وجود دارد که لازم است که در خرید و استفاده آن‌ها دقت کافی کرد. 
تجهیزات مبلمان شهری یکی از ضروری ترین تجهیزات برای محیط‌های شهری و عمومی می‌باشد که لازم است ارگان‌های مختلف و همچنین محیط‌های خصوصی به آن توجه کنند. 

تجهیزات مبلمان شهری چیست؟

اگر به محیط بیرون و شهر دقت کرده باشید هر قسمت آن با ابزارها و تجهیزات متنوعی پوشیده شده است که متناسب با هر شرایط و محیطی اقدام به خرید آن‌ها می‌کنیم. خرید تجهیزات مبلمان شهری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود همچنین با توجه به تنوع این دست از تجهیزات افراد مختلف و مغازه دارها، محیط های خانگی و ... نیز می‌توانند از این نوع تجهیزات استفاده کنند. 

بررسی کاربرد تجهیزات مبلمان شهری 

حتما به این فکر افتاده‌اید که هدف و کاربرد استفاده از تجهیزات شهری چیست که ما در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این تجهیزات می‌پردازیم. در حالت کلی به دو جهت از این تجهیزات استفاده می‌کنیم:

  • تامین امکانات رفاهی شهری
  • زیباسازی شهری

در هر صورت بخش‌های مختلف باید به فکر ایجاد شرایط استاندارد و ایمن در سطح شهر باشند تا افراد جامعه رضایت مطلوبی داشته باشند. 
عبور و مرورهای روزانه در شهر به جهت انجام فعالیت‌های مختلف بر اساس استفاده از تجهیزات و ابزارهای متنوع راحت تر می‌شود به این صورت که هر چه از ابزارها و محصولات کاربردی استفاده کنیم به همان میزان انجام فعالیت‌ها و زندگی در شهر نیز بهتر می‌شود. 
یک جنبه دیگر استفاده از تجهیزات مبلمان شهری زیباسازی محیط می‌باشد که هر چه قدر در این بخش فعالیت شود بهتر است و در جهت پیشرفت شهری نیز تاثیر می‌گذارد. 

انواع تجهیزات مبلمان شهری

به جهت خرید تجهیزات مبلمان شهری بهتر است با مدل‌های مختلف آن‌ها آشنا باشیم تا در تامین شرایط رفاهی عمومی اقدام مناسبی انجام دهیم.

  • میز و صندلی‌های پارکی 
  • سطل‌ زباله شهری
  • کفپوش‌ گرانولی 
  • مجسمه‌ها و المان‌های شهری 
  • گلدان‌های شهری 
  • آلاچیق‌
  • چراغ روشنایی شهری
  • تجهیزات تلویزیون شهری 

با توجه به بررسی موارد بالا متوجه می‌شویم که در این دسته بندی محیط و مکان‌های مختلفی داریم و متناسب با هر کدام از آن‌ها تجهیزات مخصوصی وجود دارد. 

میز و صندلی پارکی 

بسیاری از افراد برای تفریح و گردش در ساعات مختلف روز به پارک‌ها می‌آیند که تجهیز این نوع‌ محیط‌ها با توجه به تعداد افراد بالایی که در آنجا حضور دارند اهمیت بالایی دارد. برای نشستن و استراحت استفاده از میز و صندلی پارکی نکته بسیار مناسبی است که برای راحتی و ایجاد شرایط مناسب به صورت تکی و گروهی طراحی و تولید می‌شوند و محل دورهمی‌ها و صبحت‌های روزمره می‌باشد. 
علاوه بر پارک محیط‌های ویلایی، منازل، باغ تالارها، ادارات و... نیاز به میز و صندلی مناسب و مخصوصی دارند که بر اساس نیاز آن‌ها را تهیه می‌کنیم. 

سطل زباله شهری 

پاکسازی محیط شهری یکی از اصول اخلاقی و بشر دوستانه است که باید در سطح شهر تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شود. یکی از این تجهیزات مبلمان شهری به کارگیری سطل زباله شهری می‌باشد که برای فراهم کردن شهری تمیز و پاک وجود آن‌ها الزامی است. 
به این صورت که در پارک، معابر مختلف شهری، کوچه‌ها، پارکینگ‌، مراکز تفریحی و گردشگری و ... نیز استفاده از سطل زباله‌ها ضروری می‌باشد. 

کفپوش گرانولی 

وجود سطحی صاف و یکدست عبور و مرور افراد را بهتر می‌کند و همچنین در چهارراه‌ها و خیابان‌های مختلف شهری از حوادث و تصادفات مختلف جلوگیری می‌کند. این نوع از تجهیزات مبلمان شهری به صورت نمونه‌های مختلفی چون گرانولی، پی وی سی، اپوکسی و... می‌باشد. 
تعیین مسیر و جهت بندی در بخش‌های مختلف را می‌توان با استفاده از کفپوش‌های مختلف انجام داد به عنوان مثال مسیرهای پیاده روی، دوچرخه سواری، عبور و مرور ماشین‌ها همچنین محیط‌های بسته‌ای چون سالن‌های ورزشی، مهدهای کودک، باشگاه‌ها و... نیز با کفپوش‌ها شرایط بهتری را ایجاد می‌کنند. 

مجسمه‌ها و المان‌های شهری 

برای زیباسازی محیط های شهری تجهیزات مختلفی تولید و عرضه می‌شود به این صورت که یکی از این تجهیزات مبلمان شهری مجسمه‌ها و المان های مختلف شهری است که از چهره افراد مشهور یا طرح‌های سفارشی ساخته می‌شوند. 
در میادین مختلف شهری، چهارراه‌ها، محیط‌های عمومی، مراکز گردشگری و ... بیشتر از این نوع ابزارها استفاده می‌شود. 

گلدان‌های شهری

درخت کاری، ایجاد فضای سبز، کاشت گیاه و گل سرسبزی و طراوت را در محیط اطراف ما ایجاد می‌کند. این گلدان‌ها در طرح‌های زیبایی تولید شده‌اند که با کاشت گیاه در آن‌ها نمای زیبایی ایجاد می‌شود. 
جنس این تجهیزات مبلمان شهری به صورت پلاستیکی مقاوم یا به صورت بتنی است که بر اساس اندازه‌های مورد نیاز می‌توان استفاده کرد. 

آلاچیق 

اهمیت استفاده از این آلاچیق‌ها نیز به هنگام تفریحات و دورهمی‌ها مشخص می‌شود که بیشتر در پارک‌ها نصب می‌شوند. خرید آلاچیق برای ویلاها و باغ‌های شخصی نیز در دسته بندی تجهیزات مبلمان شهری قرار می‌گیرد که با توجه به تنوع محصولات می‌توان تصمیم گیری مناسبی داشت. 

چراغ روشنایی شهری 

دید در شب یکی از مسائلی است که باید به آن توجه شود که برای این کار از تجهیزات روشنایی شهری و چراغ‌های زیبا و استاندارد استفاده می‌شود که نوردهی مناسبی ایجاد می‌کنند. اتوبان، جاده، خیابان، کوچه، پارک‌ها و در کل هر مکانی که با تردد افراد و ماشین‌ها همراه است به این چراغ‌های روشنایی نیاز دارد. 

تجهیزات تلویزیون شهری 

حتما تا به حال به تلویزیون‌های بزرگی که در سطح شهر نصب شده‌اند توجه کرده‌اید استفاده از این نوع تجهیزات مبلمان شهری بیشتر به جهت اطلاع رسانی برای شرایط مختلف و همچنین انجام تبلیغات است که تاثیر زیادی در آگاهی افراد و حتی فروش بیشتر دارد.

جمع بندی 

بهتر است برای خرید تجهیزات مبلمان شهری به بررسی شرایط محیطی توجه شود به این منظور که این بخش شامل محصولات متنوع و مشخصی است که برای تجهیز هر محیطی می‌توان از محصولات آن استفاده کرد. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد