تامین امنیت و ایمنی محیط و مکان‌های مختلف عمومی با استفاده از تجهیزات و ابزارهای موجود انجام می‌شود که هر شرایطی نیاز به تجهیز مخصوص خود دارد. حوادث و آسیب‌های غیر مترقبه‌ای در زمان و مکان‌های مختلف اتفاق می‌افتد که بهترین عملکرد در آن شرایط عکس العمل به موقع با توجه به تجهیزات ایمنی مناسب می‌باشد. به این صورت که پیشگیری و خرید این تجهیزات قبل از وقوع هر حادثه‌ای کاری هوشمندانه و ضروری است. 
یک دسته از این ابزارها تجهیزات آتش نشانی می‌باشد که وجود آن‌ها در هر محیطی لازم و ضروری است که امروزه با توجه به قوانین ایمنی و استانداردهای تعریف شده باید از آن‌ها استفاده کرد. استفاده از کپسول آتش نشانی می‌تواند کمک بزرگی برای ایجاد محیط ایمن و مشخص شود. 

خرید کپسول آتش نشانی 

وقوع حریق و آتش سوزی‌های مختلف معمولا به صورت ناگهانی و بدون آگاهی قبلی رخ می‌دهد که بر اساس ایجاد شرایط ایمنی لازم است از قبل آن‌ها را خریداری و نگهداری کرد. خرید کپسول آتش نشانی بر اساس نوع محیط و شرایط آن انجام می‌شود به این صورت که مدل‌ها و انواع گوناگونی دارد. 
به همین منظور هر محیطی نیاز به استفاده از این کپسول‌ها دارد به همین منظور از آن برای منازل، مدارس، دانشگاه‌ها، محیط های اداری، مراکز تجاری و تفریحی، فروشگاه‌ها، محیط‌های عمومی و ... استفاده می‌شود. 

انواع کپسول آتش نشانی

همانطور که می‌دانید آتش سوزی خود مدل‌های مختلفی دارد و به همین منظور تجهیز خاموش کردن آن نیز متفاوت و مخصوص خواهد بود. در همین راستا نوع آتش سوزی‌ها به کلاس های مختلفی دسته بندی شده است که در ادامه به انواع آتش‌ سوزی‌ها می‌پردازیم:
کلاس A: این دسته مربوط به آتش سوزی ناشی از کاغذ، مواد چوبی چون مبلمان، پارچه و ... می‌باشد. 
کلاس B: آتش سوزی مرتبط با مایعات مختلف اشتعال زا چون بنزین، رنگ و الکل.
کلاس C: حریق ناشی از گازهای مختلف چون متان، هیدروژن، بوتان. 
کلاس D: این نوع شامل آتش سوزی‌های فلزات قابل حریق چون آلومینیوم، منیزیم، پتاسیم و ... .
کلاس F: آتش سوزی های ناشی از پخت و پز و روغن‌های مختلف در این دسته F‌ قرار می‌گیرد. 
آتش سوزی الکتریکی: حریق تجهیزات الکترونیکی و ابزارهای این چنینی نیز در دسته خود قرار می‌گیرند. 
حال پس از آشنایی با انواع آتش سوزی‌ها با مدل‌های مختلف کپسول‌های آتش نشانی آشنا می‌شویم.

  • کپسول آتش نشانی فوم 
  • کپسول آتش نشانی پودر خشک 
  • کپسول آتش نشانی شیمیایی مرطوب 
  • کپسول CO2

خاموش کننده آتش فوم 

متداول ترین نوع این کپسول‌ها مدل فوم دار می‌باشد که بیشتر برای خاموش کردن نوع B آتش یعنی مبتنی بر مایعات می‌باشد که البته برای خاموشی کلاس A  مانند لوازم چوبی، کاغذ، پارچه، مقوا، زغال سنگ و ... مناسب می‌باشد. در کل بهتر است برای خاموش کردن دیگر کلاس‌ها از این نوع استفاده نشود و با هر نوع آتش سوزی از نمونه مناسب آن استفاده شود. 
در واقع به هنگام استفاده از کپسول کف و فوم آن به صورت مانعی بین سوخت و شعله قرار می‌گیرد که باعث خاموشی آن می‌شود. یک نکته برای کاربری بهتر از این کپسول‌ها رنگ تجاری آن می‌باشد که این نوع به صورت برچسب کرم رنگ می‌باشد. 

خاموش کننده پودر خشک 

برای خاموشی حریق های کلاس A و B نمونه ی مناسبی می‌باشد همچنین برای اطفای حریق ناشی از تجهیزات الکترونیکی نیز استفاده می‌شود. برای خاموشی حریق فلزهای قابل اشتعال مانند منیزیم و تیتانیوم نیز این نوع کاربری مناسبی دارد. تمیز کردن محیط بعد از استفاده از این نوع کپسول کمی دشوار است و نیاز به بررسی دقیق دارد. 
رنگ استاندارد برچسب این نوع به صورت آبی است. 

کپسول خاموش کننده شیمیایی مرطوب 

از این نوع کپسول آتش نشانی برای حریق های نوع F‌ که شامل آتش سوزی چربی‌ها، روغن و ئخت و پزها می‌باشد استفاده می‌شود. همچنین برای خاموشی مواد چوبی و کاغذ نیز کاربرد دارد. علامت تجاری و استاندارد تشخیص آن به رنگ زرد است. 

کپسول آتش نشانی CO2

این نوع از کپسول ها برای خاموش کردن حریق ناشی از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود به این منظور که CO2 آن به صورت خفه کننده عمل می‌کند و از گسترش آتش جلوگیری می‌کند. علامت رنگی این نوع به صورت رنگ مشکی است. 

ویژگی کپسول آتش نشانی

با توجه به مطالب بالا اهمیت استفاده از کپسول آتش نشانی را متوجه شدیم و فهمیدیم که خرید و نگهداری آن‌ها قبل از وقوع هر حادثه و اتفاقی ضروری است. بدنه ی این کپسول‌های آتش نشانی به صورت مقاوم می‌باشد و در صورت پر بودن وزن بالایی دارد که یک نکته اینکه با هر بار استفاده باید مجدد آن‌ها را شارژ کرد. 
ساختار کلی این خاموش کننده‌ها مجهز به شلنگ و ضامن مناسب است با استفاده از آن حریق خاموش می‌شود. برای انتخاب مناسب وخرید کپسول آتش نشانی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • اندازه و ابعاد آن متناسب با محیط 
  • شرایط استفاده از آن در دما و شرایط مختلف 
  • تاریخ شارژ مجدد 
  • چگونگی کار با آن 
  • نوع و مدل استفاده

بررسی همه‌ی شرایط کاربردی به استفاده مناسب و لازم کمک می‌کند. 

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی 

در ابتدا محل قرارگیری این کپسول‌ها باید در محیط و دسترسی سریع باشد به این منظور که بیشتر در منازل، راهروها، پارکینگ‌ها و یا بر روی دیوار قرار می‌گیرند که افراد به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. 
نحوه کار با این کپسول‌های آتشی به صورت اجرای مراحل زیر است:

  • ابتدا ضامن کپسول را می‌کشیم
  • با توجه به ایجاد فاصله مناسب شلنگ را در دست می‌گیریم 
  • دسته و اهرم کپسول را فشار می‌دهیم 

با توجه به مدلی که این کپسول‌ها دارند به صورت کاربردی بر روی حریق استفاده می‌کنیم. 

جمع بندی 

تجهیز محیط‌های مختلف به کپسول‌های آتش نشانی و تجهیزات آتش نشانی از ضروری ترین اقدامات می‌باشد با توجه به حریق و آتش سوزی‌هایی که اخیرا در مکان‌های مختلف عمومی در سطح کشور رخ داده است سخت گیری ها در این رابطه بیشتر شده که باید بر طبق قوانین آن عمل کرد که توجه به آن به ایمن کردن محیط خود و جلوگیری از ایجاد خسارت‌های مالی و جانی منجر می‌شود. 
خرید تجهیزات ایمنی با بررسی شرایط و ویژگی‌های هر محصولی اقدامی هوشمندانه است همچنین بهتر است از مراکز و سایت‌های معتبری اقدام کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد