یک شهر هوشمند چیست ؟

اخیراً ، در مورد شهرهای هوشمند صحبت های زیادی شده است . اما آیا می دانید اینها چیست ؟ چه چیزی یک شهر هوشمند را تعریف می کند و آن را با یک شهر معمولی متفاوت می کند ؟

به طور کلی ، یک شهر هوشمند شهری است که از فناوری نوین برای ارائه خدمات و حل مشکلات شهر استفاده می کند . یک شهر هوشمند در برابر تغییرات در هر شرایطی اعم از اجتماعی ، اقتصادی و محیطی دچار نوسانات و تغییرات منفی نمی شود و این فرصت را به تمامی شهروندان می دهد تا نظرات و انتقادات خود را به راحتی ارائه دهند . 

اگرچه اصطلاح "شهر هوشمند" جدید است ، اما ایده جدیدی نیست . شهرهای روم باستان در واقع از عناصر این مفهوم استفاده می کردند ، از جمله استفاده از فناوری های جدید در تمامی کارهای روزمره تا زندگی شهروندان آسانتر شود . قنات ها و سیستم های زهکشی آب فقط دو راه برای انجام این کار هستند .

اهداف اصلی یک شهر هوشمند بهبود بهره وری در سیاست گذاری ، کاهش ضایعات و ناراحتی ها ، بهبود کیفیت اجتماعی و اقتصادی و به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی است .

برای درک اینکه یک شهر هوشمند چیست ، مهم است بدانید که "هوشمند" در این زمینه به ویژگی ای که شهر را تعریف می کند ، اشاره نمی کند ، بلکه ابزاری است . "هوشمند سازی"  توانایی شهر را در ایجاد رفاه برای شهروندانش توصیف می کند . اما این فقط مربوط به چگونگی بهره مندی شهروندان از خدمات نیست که دولت به آنها ارائه می دهد . یک عنصر اساسی در یک شهر هوشمند ، ارزش گذاری مشارکت شهروندان در تمامی شرایط است . 

شهرها از ابزارهایی برای جمع آوری داده ها در زمان لازم در مورد انواع چیزها ، از جمله ترافیک ، کیفیت هوا و آب و تابش خورشیدی استفاده می کنند . با این اطلاعات ، دولت می تواند فوراً برای حل تقریباً هر مشکلی به صورت صحیح و کارآمد عمل کند .

 

فروشگاه اینترنتی بازار ترافیک

 

برخی از بهترین برنامه های کاربردی این ابزار شامل نصب سنسور در خیابان ها هستند که مواردی مانند نقاط خالی در پارکینگ و  مناطق دارای ترافیک را مشخص می کنند و یا تخمین می زنند که اتوبوس بعدی چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا به ایستگاه اتوبوس برسد و شرایط آب و هوا را پیش بینی می کند . برخی از دیگر ابزارها به مسائل زیست محیطی می پردازند ، مانند سنسورهایی که تعداد عابران را تشخیص می دهند تا سریع تر چراغ راهنمایی مخصوص عابر سبز شود . سنسورها می توانند در صورت عدم حضور افراد در اطراف ، میزان روشنایی خیابان را کاهش دهند و از این طریق برق کمتری مصرف کنند . 

برای استفاده از این داده ها ، دولت ها به روشی نیاز دارند تا تمام اطلاعات را به روشی مفید و عملی سازماندهی کند . به همین دلیل است که bigov Better City Indicators را ایجاد کرده است ، که به شما امکان می دهد داده ها را به صورت گرافیکی کنترل و تجسم کنید ، بنابراین می توانید روند و الگوها را به روشنی و سریع درک کنید . این نوع اطلاعات فقط برای دولت ها در دسترس نیست . با تشکر از برنامه هایی مانند ApparkB ، Bicing و موارد دیگر ، مردم می توانند از داده ها برای برنامه ریزی بهتر روز خود استفاده کنند .

این شهر همچنین از سنسورهای GPS برای بهبود خدمات فوری پزشکی استفاده می کند . چراغ راهنمایی و رانندگی ، آمبولانس ها را شناسایی کرده و در کمترین زمان سبز می شود تا خدمات اضطراری در سریعترین زمان ممکن بدون ایجاد شرایط خطرناک در سطح شهر حرکت کنند و به مقصد برسند .

چراغ‌های راهنمایی هوشمند، داده‌ها را از سنسورها و اتومبیل‌ها دریافت کرده و بر اساس این اطلاعات لحظه‌ای یا Real Time به‌گونه‌ای عمل می‌کنند تا به بهترین حالت ، در مواجه با ترافیک ، عمل کرده و از راه بندان جلوگیری کنند . اتومبیل‌ها نیز می‌توانند با پارکومترها و پایانه‌های شارژ الکتریکی خودروها ارتباط برقرار کنند و بهترین مسیر را به رانندگان ، با کمترین ترافیک نشان دهد .

سطل‌های زباله هوشمند به طور خودکار داده‌ها را به شرکت‌های مدیریت زباله ارسال می‌کنند و زمانبندی تخلیه زباله‌ها را بسیار دقیق از یک برنامه از قبل تعیین شده ، برنامه ریزی می‌کنند .

تلفن‌های هوشمند شهروندان تبدیل به کارت شناسایی و گواهینامه رانندگی آنها می‌گردد و در نتیجه سرعت و سادگی ارائه خدمات دولتی را افزایش می‌دهد . این فناوری‌ها باهم در حال بهینه سازی زیرساخت‌ها، قابلیت پرتابل بودن، خدمات عمومی و انرژی می‌باشند .

در یک شهر هوشمند تقریبا تمامی تجهیزات ترافیکی با استفاده از انرژی خورشیدی کار می کند . مثلا چراغ های راهنمایی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی همگی با استفاده از صفحه سولار نور خورشید را جذب و به انرژی لازم تبدیل می کند . 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد