نقش چراغ های راهنمایی در امنیت رانندگی

تقریباً تمامی شهروندان که در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنند ، تجربه ناخوشایندی از ماندن در ترافیک های طولانی را دارند . ماندن در پشت چراغ قرمز ، بوق زدن‌های پشت سر هم و سبز و قرمز شدن‌های متوالی چراغ همراه با حرکت کند خودروها ، برای شما بسیار ناراحت کننده بوده است . اغلب راننده‌ها با خود فکر می‌کنند که: «کاش چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشت» .

با تمام این اوصاف فقط کافی است که یکبار چراغ راهنمایی در تقاطع ها قطع و خراب شود. در آن لحظه با صحنه ی گیر کردن خودروها در میانه تقاطع و بوق های ممتد و حتی درگیری افراد برای رهایی از آن وضعیت رو به رو خواهید شد . حتی در خیابان های خلوت نیز بدون وجود چراغ راهنمایی ترافیک و تصادفات ناگهانی نیز رخ می دهد . 

بیشتر چراغ های راهنمایی دارای سه چراغ رنگی هستند . چراغ سبز نشانگر حرکت و عبور از تقاطع است و چراغ زرد (که همچنین به عنوان چراغ احتیاط نیز شناخته می شود) به رانندگان هشدار می دهد که رنگ چراغ در حال تغییر است . وقتی رانندگان با چراغ زرد روبرو می شوند ، می دانند که باید سرعت را کم کرده و در محل تقاطع متوقف شوند . چراغ قرمز نیز نشانگر این است که رانندگان باید قبل از عبور از محل تقاطع متوقف شده و منتظر چراغ سبز باشند .

اگرچه بیشتر چراغ های راهنمایی از ظاهر مشابهی برخوردار هستند ، اما اغلب آنها می توانند به روش های بسیار متفاوتی کار کنند . رایج ترین چراغ راهنمایی و رانندگی چراغ های دارای تایمر هستند . بسته به میزان ترافیک در یک تقاطع خاص ، چراغ راهنمایی در فواصل منظم به رنگ سبز ، زرد و قرمز در حال تغییر است ​​تا یک جریان ثابت ترافیک در همه جهات تقاطع بوجود آید . سیستم های مبتنی بر تایمر برای مناطقی شلوغ که دارای حجم ترافیکی مداوم و سنگین هستند بسیار عالی است . 

در مناطقی که ترافیک پراکنده و غیرقابل پیش بینی باشد ، چراغ های مبتنی بر تایمر نیز کار نمی کنند . به عنوان مثال ، در یک منطقه روستایی ، سیستم مبتنی بر تایمر ممکن است هنگام عدم وجود ترافیک ، رانندگان را به طور غیر ضروری متوقف کند . در صورتی که این تایمر در این چراغ راهنمایی با وجود شلوغی و ازدحام ، ترافیک را به حداقل می رساند . 

امروزه به جای تایمر ، چراغ های راهنمایی و رانندگی دارای حسگرهای "هوشمند" متکی به سیستم سنسوری هستند تا در هنگام حضور وسایل نقلیه بتوانند تشخیص دهند . انواع سنسورهای مورد استفاده می توانند بر حسب مکان و فناوری متفاوت باشند . برخی از سیستم ها برای تشخیص حضور خودروها از لیزرها ، شیلنگهای لاستیکی پر از هوا یا دوربین فیلمبرداری استفاده می کنند .

یکی دیگر از محبوب ترین سنسورها سیستم حلقه القایی است . این سیستم ها به سیم تعبیه شده در سطح جاده تکیه می کنند . سیم هنگامی که وسایل نقلیه در بالای آنها متوقف می شوند ، تغییرات در میدان های مغناطیسی را تشخیص می دهند .

 

فروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش چراغ های راهنمایی و رانندگی

 

چراغ های مبتنی بر سنسور و هوشمند چگونه کارآیی ترافیک را به حداکثر می رسانند ؟

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند به سرعت در حال افزایش محبوبیت هستند زیرا شرایط ترافیکی شهری رو به وخامت می رود . رشد سریع جمعیت و هجوم وسایل نقلیه و تردد عابر پیاده منجر به افزایش مداوم زمان مسافرت و احتقان و همچنین تعداد بیشتر تصادفات شده است . چراغهای راهنمایی و رانندگی هوشمند می توانند با جابجایی ترافیک در تقاطعها ، برای کاهش این مشکلات کمک بزرگی باشند . اما دقیقا چگونه چراغ راهنمایی کار می کنند و مزایایی که آنها به شهرها و شهروندان ارائه می دهند چیست ؟ 

به عنوان مثال در یک منطقه روستایی ، جهت اصلی می تواند بر روی سبز باقی بماند تا اکثر وسایل نقلیه بتوانند سریع از تقاطع عبور کنند . هنگامی که یک وسیله نقلیه از راه فرعی به محل تقاطع وارد شود ، یک سنسور آن را تشخیص داده و چراغ برای راه اصلی قرمز می شود . به این ترتیب ، ترافیک می تواند در جاده اصلی بدون وقفه جریان یابد تا زمانی که ترافیک در یک جاده جانبی ظاهر شود .

برخی از سیگنال های راهنمایی و رانندگی در شهرهای بزرگ حتی به اندازه کافی پیشرفت کرده اند که به انواع خاصی از وسایل نقلیه اجازه می دهند در صورت لزوم آنها را كنترل كنند و اجازه عبور سریع از تقاطع ها را برای انواع خاصی از وسایل نقلیه فراهم كند . این سیستم ها که به سیستم های پیشگیری از ترافیک معروف هستند ، به خودروهای اضطراری مانند آمبولانس ها ، ماشین های آتش نشانی و اتومبیل های پلیس اجازه می دهند تا با نزدیک شدن به چراغ سیگنال های راهنمایی و رانندگی را تغییر دهند تا بتوانند به محض رسیدن به تقاطع عبور کنند .

نقش چراغ راهنمایی هوشمند برای محافظت از عابر پیاده 

چراغ عابر پیاده هوشمند می تواند حضور عابران پیاده و دوچرخه سواران را حس کند و چراغ را به رنگ سبز تغییر دهد . برخی چراغ های راهنمایی و رانندگی هوشمند مدت زمان را برای عبور افرادی که نیاز به تایم بیشتری دارند مانند ویلچری ها را نیز ارزیابی می کند .

برخی از چراغ های عابر پیاده به صورت متحرک طراحی شده است . یعنی بر روی چراغ ها آدمک هایی تعبیه شده است که مشغول تکان خوردن و راه رفتن هستند . اما در بعضی کشورهای پیشرفته حرکت این آدمک ها را به دستگاهی متصل کرده اند تا عابران پیاده برای سرگرمی در هنگام انتظار به داخل باکس رفته و تمامی حرکات آنها را آدمک اجرا می کند . 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد