مشاغل مختلف و متنوعی که در شرایط مختلف وجود دارد هر کدام شامل ابزار و محصولات متنوع و مخصوص خود هستند که کاربری بهتر و دقیق تری را ایجاد می‌کند. همچنین از نکات مهم در این زمینه حفظ سلامتی و رعایت نکات ایمنی است که اهمیت بالایی دارد و استفاده از آن‌ها تحت هر شرایطی امری ضروری و هوشمندانه می‌باشد. در همین راستا قوانین و مقرارت کارآمدی وضع شده که افراد و شرایط را ملزم به استفاده از آن‌ها کرده است. 
سازمان‌ها و مراکز مختلف به اجبار به افراد و یا صاحبان مختلف کسب‌و‌کارها قوانینی بر اساس رعایت کردن ایمنی با استفاده ابزارهای مختلف وضع کرده‌اند که لازم است با شناخت و عمل به نمونه‌های مختلف آن شرایط مناسب و استانداردی ایجاد می‌شود. این نوع از قوانین با نام استاندارد PPE معروف هستند. 

استاندارد PPE چیست؟

 personal protective equipment به معنی تجهیزات محافظتی شخصی می‌باشد و به این منظور که شامل ابزارها و تجهیزات مخصوص هر فرد برای انجام فعالیت‌های مختلف کاری می‌باشد. 
سالانه بسیاری از آسیب‌ها و حوادث مختلف بر اثر کار در محیط‌های کاری و به جهت رعایت نکردن نکات ایمنی اتفاق می‌افتد. به همین منظور و در جهت کاهش حوادث مختلف و ایجاد امنیت و ایمنی برای افراد ابزارها و تجهیزات متنوعی تولید شده که افراد با استفاده از آن‌ها ایمنی لازم را ایجاد می‌کنند. استاندارد PPE در کل به بررسی انواع این تجهیزات و بررسی چگونگی استفاده از آن‌ها می‌پردازد. 
به کارگیری این تجهیزات باید از سمت مکان‌ها و دراصل کارفرماها تامین شود تا آسیب‌ها و حوادث به کمترین حد خود برسد.

انواع استاندارد PPE 

ممکن است به هنگام انجام هر فعالیتی از این تجهیزات ایمنی استفاده کرده باشید و مشاهده کرده باشید که برای هر قسمت و بخشی که در نظر داریم انواع مختلفی از آن‌ها تعریف شده است که شامل موارد زیر می‌شود:
  • تجهیزات محافظت از سر 
  • تجهیزات محافظتی تنفسی 
  • ابزارهای کاربردی شنوایی 
  • تجهیزات محافظت از دست و پا 
  • تجهیزات محافظی ارتفاعی 
با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی افراد این استاندارد PPE در هر بخشی نکاتی تعریف کرده که محصولات مربوط نیز بر همین اساس تولید و طراحی می‌شوند که کمک بزرگی است. 

تجهیزات محافظت از سر 

حفاظت از سر اهمیت بالایی دارد به این صورت که بسیاری از ضربه‌ها در مکان‌های مختلف به سر و گردن وارد می‌شود که استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند ایمنی خوبی برای شرایط مختلف ایجاد کند. کلاه مناسب از متریال و مواد با کیفیتی ساخته شده که در برابر ضربه‌های مختلف مقاومت خوبی دارد و در مدل‌های مختلف و مشاغل متنوع طراحی می‌شود. استاندارد PPE برای این نوع جنس مقاوم و ضربه پذیر همچنین طراحی و کاربری آسان و ایمن است. 

تجهیزات محافظتی تنفسی 

در هوای محیط‌های مختلف مواد آلاینده و محلول‌های مختلف شیمیایی وسمی وجود دارد که تنفس و ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به همین منظور لازم است از تجهیزات تنفسی مانند ماسک‌های ایمنی استفاده شود که به صورت ماسک نیم صورت و تمام صورت عرضه و استفاده می‌شوند. این ماسک‌ها با داشتن فیلتر مناسب هوا تصفیه شده را برای ما ایجاد می‌کنند. 

ابزارهای کاربردی شنوایی 

استاندارد PPE برای حفاظت شنوایی نیز تجهیزات مناسبی تهیه کرده است که معروف به گوشی ایمنی است و به دو مدل ایرماف و ایرپلاگ وجود دارد. سروصدا و نویزهایی که در شرایط مختلف کاری وجود دارد به شنوایی افراد آسیب وارد می‌کند که برای کاهش این آسیب‌ها لازم است نکات ایمنی رعایت شود. 

تجهیزات محافطت از دست و پا 

بیشتر کارهای ما با دست و یا پا انجام می‌شود به همین جهت شرایط و استانداردهای مناسبی برای این نوع محصولات در نظر گرفته شده است. دستکش‌های ایمنی از ضروری ترین تجهیزات ایمنی در هنگام هر کار و فعالیتی می‌باشد به همین منظور مدل‌های مختلفی از آن برای محافظت از دست‌ها طراحی شده است. 
این نوع دستکش‌ها برای هر فعالیتی چون جوشکاری، آتش نشانی، ساختمانی، پزشکی، نجاری، تراشکاری، آزمایشگاه‌ها و ... طراحی و تولید می‌شود که بر اساس استانداردهای PPE ساخته می‌شوند. 
پا نیز همواره در معرض خطر است و از دو جنبه‌ی محافظت از پا و همچنین ایجاد ایمنی و راحتی به هنگام کار باید بررسی شوند. با توجه به اینکه ساعت‌های طولانی پا در کفش قرار می‌گیرد لازم است در انتخاب نوع آن دقت کافی شود به این صورت که حالت کلی آن باید از متریال و مواد مرغوب و ضد ضربه‌ای تولید شوند. که معمولا هم دستکش‌ها و هم کفش ایمنی رویه‌ی چرمی دارند که مقاومت خوبی در برابر ضربه‌ها و برخورد با اشیا نوک تیز و ... دارند. 
خطرات مختلفی چون برخورد با اشیا تیز، سقوط اشیا مختلف و سنگین، سرما، حرارت بالا، بریدگی و ... به هنگام انجام کار وجود دارد که وجود این دستکش‌های ایمنی و کفش ایمنی شرایط ایمنی و محافظتی خوبی را ایجاد می‌کند. 

تجهیزات محافظتی ارتفاعی 

کار در ارتفاعات همواره از سخت ترین و پیچیده ترین کارها می‌باشد که استفاده از تجهیزات ایمنی در آن ضروری است و در همین راستا استاندارد PPE برای این نوع تجهیزات در ارتفاع بهخوبی عمل کرده است و شرایط خوبی را ارائه می‌کند. ضروری ترین این تجهیزات در ارتفاع نیز کمربندهای ایمنی می‌باشد که حفاظت کاملی برای افراد فراهم می‌کند. 
این نوع از کمربند‌ها باید اتصالات محکمی داشته باشند و جنس آن به گونه‌ای باشد که راحتی و امنیت خوبی برای کاربر فراهم کند. 
بنابر استاندارد PPE طراحی کاربری آن‌ها باید حالت ارگونومیکی داشته باشد و افراد به هنگام استفاده احساس خوب و امنی داشته باشند تا کارها را به درستی انجام دهند. 

چه مشاغلی از این تجهیزات با استاندارد PPE استفاده می‌کنند؟

در واقع بودن در هر شرایطی نیازمند تجهیزات مخصوص خود است که استفاده از این نوع تجهیزات محافظتی فردی بسیار کارآمد و بر اساس شرایط مورد نظر می‌باشد. هر نوع شغل و فعالیتی که در نظر داریم نیازمند ابزارهای حفاظتی مناسب خود می‌باشد به این صورت که باید برای فعالیت‌های ساختمانی، کار در کارخانه‌ها، صنایع مختلف، نجاری‌ها، تراشکاری، معادن و حتی پزشکان و ... استفاده از این تجهیزات را ضروری دانست و به هنگام انتخاب آن‌ها دقت کافی داشت. 

انتخاب تجهیزات ایمنی 

در نظر داشتن استاندارد PPE به هنگام انتخاب و خرید این تجهیزات اهمیت بالایی دارد و لازم است به نکات آن توجه کرد. خرید تجهیزات ایمنی باید متناسب با شرایط و بررسی عوامل محیطی مختلف انجام شود. 
امیدواریم که با بررسی درست و با توجه به مطالب گفته شده انتخاب خوبی داشته باشید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد