تجهیزات کوهنوردی و کمپینگ

داشتن یک آموزش فنی مناسب و بدنی اماده برای یک تجربه کوهنوردی موفق بسیار مهم است . اما قبل از عزیمت به اولین سفر کوهنوردی ، باید مطمئن باشید که به تجهیزات سفر و لباس مناسب مجهز شده اید . در اینجا وسایل ضروری برای بیشتر سفرهای کوهنوردی را معرفی می کنیم : مواردی مانند چکمه های کوهنوردی ، گیره های کوه نوردی ، کلاه کوهنوردی و یک تبر یخ آیتم های استاندارد برای هر کوهنوردی هستند . برای سفرهایی که شما را به یخچال های طبیعی سوق می دهند ، به یک طناب ، مهار و تجهیزات نجات برای محافظت در برابر سقوط نیاز دارید . برای سفرهای روزانه ، به موارد اساسی مانند کوله پشتی ، چراغ و کفش و لباس مناسب نیاز خواهید داشت . اما ، بسیاری از سفرهای کوهنوردی حداقل به یک یا دو شب کمپینگ نیاز دارند ، در این حالت به چادر ، کیسه خواب ، پد خواب و اجاق گاز نیز نیاز خواهید داشت .  

 

 طناب کوهنوردیفروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش طناب کوهنوردی

 در تجهیزات کوهنوردی همراه داشتن طناب الزامی است . طناب ثابت برای کمک کردن به کوهنوردان در کوهستان ها در کنار پرتگاه ها یا نقاط خطرناک نصب می شود . استفاده از نقاط لنگر در طناب ایمنی بهتری را ایجاد می کند. به طور کلی ، در انتهای فوقانی و پایین و همچنین در وسط قسمت های آهنی برای اتصال به صخره ها قرار داده شده است . یک طناب ثابت ، همانطور که از نام آن پیداست ، حرکت نمی کند و هنگامی که محکم کشیده شود ، به کوهنوردان در حرکت کمک می کند . طناب در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که کوهنوردان مجبور به گذر از آن بطور مکرر باشند . نصب طناب ثابت باعث صرفه جویی در وقت و تلاش می شود . کوهنوردان می توانند تک تک با تکیه بر طناب از منطقه خطرناک عبور کنند . 

طناب کوهنوردی متحرک قطعه ای از تجهیزات مهم کوهنوردی است . دو نوع اساسی از طناب های کوهنوردی وجود دارد ، یعنی استاتیک یا پویا . طناب های استاتیک در درجه اول دارای حداقل کشش هستند و از آنها اغلب بخاطر مقاومت بیشتر در مقابل ساییدگی در برپا کردن کارگاه ها و فعالیت هایی از قبیل : دره نوردی ، صعود میمونی استفاده میشود . همچنین می تواند به عنوان جایگزین طناب های ثابت از آنها استفاده کرد . طناب های دینامیکی مورد استفاده کوهنوردان قابل انعطاف و بسیار خاصیت کششی دارند . این طناب های کوهنوردی مخصوص برای کوهنوردان در معرض خطر سقوط طراحی شده است . 

هر دو نوع طناب ذکر شده در بالا اغلب در صعود لازم می شود . یک کوهنورد باید هر دو نوع طناب را به مقدار کافی به همراه داشته باشد .

 

چادر کوهنوردیفروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش چادر کوهنوردی

برای صعودهای کوهنوردی که بیش از یک روز طول خواهد کشید ، به یک پناهگاه برای خوابیدن نیاز دارید . یکی از مهم ترین تجهیزات سفر چادر کوههنوردی است . بعضی از کوهنوردان کیسه های سبک را انتخاب می کنند ، اما استفاده از چادر 4 فصل معمول تر است . در موارد خاص ، چادرهای معمولی در سه فصل به خوبی کار خواهد کرد ، اما یک چادر 4 فصل دارای مقاومت در برابر وزش باد شدید و باران های قابل توجه و برف است که می توانید در هر زمان از سال در کوه ها و در هر مناطقی از آنها استفاده کنید . چادر کوهنوردی یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید در یک سفر کوهنوردی انجام دهید . محیط موجود در کوهستان و محل های اسکان کمپ ها ترسناک و غیر قابل پیش بینی است . 

اندازه ها و شکل های مختلف چادرها برای هر گونه سفری در هر شرایط آب و هوایی متفاوت است . عوامل مهمی که باید هنگام خرید چادر در نظر گرفته شود : انواع پارچه و الیاف به کار رفته ، قدرت آن ، مقاومت در برابر طوفان و باد ، وزن سبک و سهولت نصب آن است . 

چادرهای دو جداره از دو لایه پارچه دوخته شده است . لایه داخلی باعث افزایش اکسیژن در داخل چادر می شود و لایه خارجی از باد و برف محافظت می کند . این چادرهای دو جداره بسیار گران هستند و محافظت بسیار خوبی را ارائه می دهند و مناسب برای هر مکانی با هر گونه شرایطی است .

همچنین چادر ها دارای دریچه هایی از جنس پارچه هستند تا هوای تازه بتواند در جریان باشد و از ورود حشرات نیز جلوگیری می کند . 

 

چکمه های کوهنوردیفروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش چکمه های کوهنوردی

اهمیت کفش های کوهنوردی را دست کم نگیرید . چکمه های کوهنوردی از مهم ترین تجهیزات کوهنوردی در سفر هستند . آنها برای سفر در زمین های صخره ای و کوهستانی مناسب اند و شما را از عناصر خارجی مثل سنگ و کلوخ و شیشه و یخ محافظت می کنند . همچنین امکان اتصال قلاب های مخصوص کوهنوردی برف و یخچال های طبیعی به چکمه ها ، ایمنی شما را تضمین می کند . چکمه های منعطف تر ممکن است گزینه مناسبی به نظر برسد ، اما انعطاف پذیری کف کفش ها ، در واقع می تواند باعث شود تا هنگام راه رفتن بر روی زمین ناهموار ، سریع پای شما خسته شود. چکمه های سفت یک بستر پایدار در سفر را برای شما فراهم می کند . وضعیت بدنی مناسب و پوتین راحت و مقاوم برای یک تجربه موفق و دلپذیر در کوهستان ضروری است . انتخاب بهترین چکمه کوهنوردی نیز به میزان گرمایی که به پای شما می دهد ، بستگی دارد . در مناطق سردسیری ، چیزی مهمتر از محافظت در برابر سرمازدگی نیست .

چکمه های کوهنوردی بر اساس منطقه صعود متفاوت است . برخی چکمه ها عایق بندی شده اند که مناسب صعود در مناطق سردسیری و برف و یخچال ها هستند تا سرما به پاها نفوذ نکند .

چکمه های بدون عایق معمولا سبک تر و کم حجم تر هستند و مناسب کوهنوردی ها در مناطق معتدل و معمولی است . چکمه های سنگین صعود را کندتر و راه رفتن را سخت تر می کند . یک کفش کوهنوردی عالی سفت ، ضد آب و راحت است . 

 

کیسه خواب کوهنوردیفروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش کیسه خواب

هیچ چیز حال شما را در یک سفر و کمپ به اندازه یک خواب گرم و راحت خوب نمی کند . یک کیسه خواب کوهنوردی خوب علاوه بر سبکی و سهولت در حمل و نقل باید گرمای مناسب در مناطق سرد را نیز در هنگام خواب برای شما تامین کند . البته قبل از خرید کیسه خواب ها باید بدانید که در چه مناطقی از آن می خواهید استفاده کنید . آیا قصد سفر به مناطق کوهستانی با سرمای زیاد را دارید یا علاقه به سفر در دل طبیعت و جنگل ها را دارید ؟ کارکرد کیسه خواب کوهنوردی به گونه ای است که گرمای زیادی تولید نمی کند بلکه باعث می شود تا بدن شما در طول خواب گرمای خود را از دست ندهد . کیسه خواب ها از سه لایه درست شده اند . لایه بیرونی که باید از جنس نایلون مقاوم در برابر آب باران و رطوبت درست شده باشد و لایه میانی که از پر یا الیاف مصنوعی به عنوان عایق پر شده است و لایه درونی که باید نرم و راحت و در صورت عرق کردن رطوبت را جذب و تهویه کند . 

کیسه خواب ها در تجهیزات سفر در دو نوع دسته بندی می شوند . دسته اول کیسه خواب های پر شده از پر قو هستند که بسیار سبک بوده و به راحتی فشرده می شود و فضای کمی را در کوله اشغال می کند اما در صورت خیس شدن زمان زیادی را برای خشک شدن نیاز دارد . در کل این نوع احتیاج به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به نوع دیگر آن دارد و قیمت آن نسبت به الیاف مصنوعی گران تر بوده اما دوام و عمر طولانی دارد و عایق بسیار خوبی در برابر سرمای شدید است و گرمای فوق العاده ای دارد . نوع دوم آن دارای الیاف مصنوعی است . این نوع کیسه خواب فضای بیشتری را اشغال می کند . قیمت آن ارزان تر بوده و در صورت خیس شدن به سریعا خشک می شود . اما گرمای زیادی ندارد و عایق مناسبی در برابر سرمای شدید مناطق کوهستانی نمی باشد . مقاومت این الیاف در برابر رطوبت و آب بیشتر بوده اما عمر آن نسبت به پر کمتر است . این نوع کیسه خواب مناسب برای طبیعت گردی است . 

 

کوله پشتی کوهنوردیفروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی در تجهیزات سفر گزینه ی اصلی ذخیره سازی شما است . مهمترین عواملی که باید هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی در نظر بگیرید ظرفیت آن است که با لیتر سنجیده می شود و با توجه به تعداد روزها از 20 تا 110 لیتر ظرفیت دارد . مثلا برای سفرهای یک روزه 20 تا 30 لیتر مناسب است و برای سفر های 5 روز به بالا 90 تا 110 لیتر نیز گزینه مناسبی است .

کوله پشتی کوهنوردی برای سهولت حمل در هنگام صعود قله ، باید بسیار سبک و راحت بوده و کاملاً مخصوص کوهنوردی باشد یعنی دارای جای طناب یا محل مخصوص قمقمه یا چوب اسکی باشد و با بند اضافه به دور کمر یا سینه محکم بسته شود .

کوله پشتی دارای جنس های متفاوتی از قبیل نایلون ، برزنت ، کتان ، پلی استر ، پلی اورتان و غیره است .

با توجه به محل سفر نوع کوله پشتی تعیین می شود مثلا برای طبیعت گردی کوله باید دارای جیب های متعددی باشد تا لوازم مورد نیاز به راحتی در دسترس باشد و نیاز به باز کردن کوله نباشد . کوله های کوهنوردی نیز باید راحت برای حمل در ساعات طولانی باشد و دارای ظاهری کشیده هستند و جای مخصوص برای تبر و کرامپون دارد . 

 

فروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش کاربین کوهنوردی

 

کارابین

قلابی مخصوص طراحی شده در تجهیزات کوهنوردی از فلز است که به طور گسترده در ورزش هایی که طناب در آن نقش دارد مثل کوهنوردی ، غارنوردی ، صخره نوردی و برخی عملیات نظامی استفاده می شود . کارابین مورد استفاده در ورزش سبک تر و قابل حمل است اما در موارد استفاده در کوهنوردی و سایر ماموریت های نجات ، بسیار سنگین تر است . 

کارابین های کوهنوردی باید از لحاظ تحمل وزن و استانداردهای ایمنی به خوبی آزمایش شوند . همیشه باید با دقت بررسی کنید که آیا کارابین ها برای کوهنوردی مناسب هستند یا نه چون خطرات جبران ناپذیری ممکن است به همراه داشته باشد .

کارابین ها در دو نوع قفل شونده و غیر قفل شونده هستند . قفل شونده سنگین تر و گران تر هستند و وزن بیشتری را تحمل می کنند . 

کارابین ها در چهار شکل ظاهری : گلابی شکل ، 8 ، o ، D هستند . نوع D آن برای صعود عالی است و نوع دایره ای آن به دلیل اینکه دهانه ای برای باز شدن تصادفی ندارد دارای امنیت بالایی است . 

 

 

اجاق گاز سفری

همیشه در سفر ها و کوهنوردی ها نیاز به یک اجاق گاز برای آب کردن برف ها و یا درست کردن غذا داریم . اجاق گاز سفری باید قابل حمل و سبک باشد . 

اجاق گاز سفری گازی سبک بوده و نیاز به مراقبت زیادی ندارد . در داخل آنها کپسول کوچک گازی قرار گرفته است که عملکرد خوبی در پختن غذا و جوشیدن آب دارد . اما در این نوع گازها باید یک کپسول یدک همیشه به همراه داشته باشیم . شعله روی آن قابل تنظیم است و در دونوع است که سرشعله به کپسول متصل است اما در نوع دیگر با یک شلنگ سرشعله به کپسول متصل می شود . برخی دیگر از این اجاق گاز های سفری دارای محفظه ای هستند که با گاز مایع پر می شوند که این گازها تمیز و تصفیه شده هستند . آنها کمی سنگین تر بوده و قیمت بالاتری نیز دارند . عملکرد آنها در ارتفاعات و هوای سرد بهتر است و مناسب برای زمین های ناهموار است . از معایب این اجاق گازها نیاز به نگهداری و مراقبت و آماده سازی قبل از استفاده است . برخی از دیگر اجاق گاز های سفری با چوب و برگ خشک روشن می شوند و نیازی به حمل کپسول نیست اما پیدا کردن چوب و برگ خشک نیز کاره ساده ای نیست . برخی دیگر از آنها با قرص سوخت جامد می سوزند و بسیار کوچک بوده و حتی در جیب قرار می گیرد اما شعله کمی دارد .

 

فروشگاه اینترنتی بازار ترافیک-خرید و فروش اجاق گازهای مسافرتی

 

تک قفسه

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد