استفاده از تجهیزات ایمنی فردی اقدامی هوشمندانه و ضروری برای کار در محیط‌های کار می‌باشد که به کارگیری این ابزارها به صورت اصول و قوائد کار تعریف شده است به این صورت که قوانینی برای آن نوشته شده و شرایط کاری مختلف ملزم به رعایت نکات ایمنی می‌باشند. 
صاحبان مشاغل مختلف باید برای کارکنان و افراد خود شرایط امن و استانداردی ایجاد کنند که یک بخش آن با استفاده از تجهیزات ایمنی فردی است که با توجه به اصول و شرایط محیطی مورد نظر باید استفاده شوند. محصول‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که خرید نمونه مناسب آن‌ها کمک بزرگی به حفظ سلامتی افراد می‌کنند. 
در این مقاله به معرفی انواع پوتین که یک اصل مهم برای کار در شرایط کاری است می‌پردازیم و با انواع آن آشنا می‌شویم تا بتوانیم انتخاب خوب و درستی داشته باشیم. 

پوتین ایمنی چیست؟

حفاظت از سلامت بدن باید با استفاده از تجهیزات با کیفیتی انجام شود که یک بخش مهم در اندام ما پا می‌باشد که به نوعی قلب دوم ما نیز هست. به همین منظور انواع مختلفی از کفش‌های ایمنی برای آن طراحی شده که بر اساس نوع محیطی که در آن هستیم باید نمونه مناسب را انتخاب کنیم. 
حال یک نمونه آن پوتین ایمنی است که معمولا ساختار ساق بلندی دارند و نمونه‌های نیمه بلند آن نیز موجود است. در کنار این پوتین‌ها چکمه‌های ایمنی وجود دارد که جنس آن‌ها به صورت لاستیکی می‌باشد و بیشتر برای مقاومت در برابر مایعات مختلف استفاده می‌شوند. 
با توجه به مشاغل مختلفی که داریم می‌توانیم برای هر نوع شغلی تجهیز مربوط به آن را استفاده کنیم به این صورت کفش ایمنی نیز شامل مدل‌های مختلفی چون چکمه لاستیکی، کفش های آتش نشانی، پوتین های نظامی و ... می‌شود. 

معرفی انواع پوتین 

بررسی مدل‌های مختلف این پوتین‌ها به ما در انتخاب نوع مناسب و کارآمد آن کمک می‌کند و شرایط راحت و ایمنی را به هنگام کار ایجاد می‌کند. 
انواع این پوتین‌ها عبارت اند از:
  • پوتین ایمنی نظامی 
  • پوتین حفاری 
  • پوتین ایمنی عایق برق
  • پوتین ایمنی ساختمانی 

پوتین ایمنی نظامی 

شایع ترین نوع استفاده از این پوتین‌ها استفاده در فعالیت‌های نظامی مختلف است به این صورت که به کارگیری این نوع پوتین نظامی یک اصل و استاندارد برای کار در این شرایط می‌باشد. جنس و نوع ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که در صورت استفاده طولانی مدت کاربری خود را حفظ می‌کنند و شرایط راحتی برای افراد ایجاد می‌کنند. 
طرح کلی آن‌ها به صورت مدل‌های نظامی است که حالت ارتشی، چریکی و معمولا به رنگ مشکی استفاد می‌شوند. خود این پوتین‌های نظامی شامل مدل‌ها و انواع مختلفی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:
  • پوتین نظامی جنگلی
  • پوتین نظامی کوهستانی 
  • پوتین نظامی بیابانی 
  • پوتین ایمنی طبی 
هر کدام از مدل‌های بالا طرح و مدل خود را دارند و با توجه به ساختاری که دارند برای محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. 
پوتین نظامی جنگلی: فعالیت‌های نظامی مختلفی که در جنگل ها انجام می‌شود نیاز به پوتین و کفش مخصوص به خود را دارند که معمولا طراحی ظاهری آن‌ها به صورتی است که حالت استتار داشته باشد. 
پوتین نظامی کوهستانی: این نوع نیز با توجه به هوا و شرایط آب و هوایی مختلف به صورت کاربردی طراحی شده و در برابر شرایط آب و هوایی سرد کاربری مناسبی دارد به این صورت که  جنس آن ضخیم تر می‌شود و پوشش بهتری برای پا ایجاد می‌کند. همچنین لازم است در برابر آب و مایعات مختلف نیز مقاوم باشد. 
پوتین نظامی بیابانی: طرح و مدل این نوع پوتین ایمنی نیز به صورت خاکی و رنگ‌های کرمی است که این مدل نیز برای استتار در شرایط بیابانی و خاکی استفاده می‌شود. 
پوتین ایمنی طبی: با توجه به استفاده طولانی مدت از این پوتین‌ها ممکن است افراد احساس ناراحتی و خستگی می‌کنند که برای رفع این مسئله طراحی و ساختار آن‌ها به صورت ارگونومیک و استاندارد است که بسیار کمک کننده می‌باشد. وزن خود پوتین باید به صورت مناسبی باشد تا افراد به راحتی آن‌ها را به کار بگیرند. 

پوتین حفاری 

حفر چاه و یا کار در معادن مختلف با آب و مواد مختلفی در ارتباط است که بهتر است برای جلوگیری از نفوذ آب و مواد مختلف از پوتین حفاری مناسب استفاده شود. طراحی و ساختار این پوتین‌ها بسیار کاربردی است و همچنین از متریال مقاومی ساخته و تولید شده است. این نوع پوتین ایمنی در برابر مواد روغنی، محلول‌های شیمیایی، اسیدی، سطح لعزنده و ... کاربری مناسبی دارد و شرایط مطلوبی را ایجاد می‌کند. 

پوتین ایمنی عایق برق

کار در شرایطی که با برق و اتصالات مختلف سر و کار دارد نیاز به تجهیزات ایمنی و استاندارد دارد که بتواند محافظ خوبی برای سلامتی افراد در برابر جرقه و اتصالات برقی باشد. کاربری این نوع پوتین به این صورت است که به هنگام مواجه با شوک و جرقه‌های الکتریکی آن ها را دفع می‌کند و اتصالی به بدن وارد نمی‌شود. 
معمولا این نوع پوتین‌ها از جنس مقاوم و استانداردی طراحی شده‌اند همچنین به صورت معمول جنس رویه آن‌ها از چرم و یا نبوک است که مقاومت خوبی در برابر برخورد با اشیا تیز و برنده دارد. 

پوتین ایمنی ساختمانی 

کار در محیط‌های ساختمانی به ابزار و تجهیزات بسیار مقاوم نیاز دارد به این صورت که این تجهیزات شامل دستکش، کفش و کلاه ایمنی مناسب می‌باشد که استفاده از آن‌ها به عنوان الزامی برای افراد در این محیط‌ها می‌باشد. 
رویه‌ی این پوتین های ایمنی معمولا به صورت چرم مقاوم است همچنین زیره به کار رفته در آن‌ها نیز باید از مواد مقاوم استانداردی باشد که معمولا از مواد PU تولید شده و در برابر لغزش‌ها، سایش و برخوردهای احتمالی کارایی خوبی دارند. 
برای ایمنی بهتر و محافظت مناسب از سلامت افراد قسمت پنجه این پوتین ایمنی نیز از فولاد و مواد کامپوزیتی است که در مواجه با ضربه‌ها و یا سقوط اشیا مختلف بسیار مقاوم عمل می‌کند و حفاظت خوبی را ایجاد می‌کند. 

جمع بندی 

با توجه به معرفی انواع پوتین در مطالب بالا امیدواریم درک بهتری از نمونه‌های مختلف کفش‌های ایمنی داشته باشید و در انتخاب مدل مناسب آن دقت کافی داشته باشد. برای خرید این تجهیزات ایمنی بهتر است انواع مختلف آن را بشناسیم سپس متناسب با نوع محیط خود مدل مورد نظر را تهیه کنیم. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد