امروزه برای انجام درست فعالیت‌ها و شرایط شغلی مختلف به کارگیری تجهیزات مناسب از اقدامات ضروری و با اهمیت محسوب می‌شود که لازم است بررسی‌های کاربردی برای انتخاب و استفاده مناسب داشت. هر محیط و فعالیتی وسایل و ابزار مخصوص خود را می‌خواهد تا با به کارگیری آن‌ها بتوان شرایط مناسب و ایمنی را فراهم کرد. محصولات متنوعی در این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرد که یک نمونه آن دستکش ایمنی است که برای خرید و استفاده آن‌ها باید نکات مناسبی را در نظر گرفت. 
خرید دستکش ایمنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید متناسب با نیاز، شرایط و کاربری به تهیه آن‌ها پرداخت. نکات مهمی به جهت استفاده درست تجهیزات ایمنی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم تا در صورت لزوم انتخاب مناسبی داشته باشید. 

۴ نکته مهم که قبل از خرید دستکش ایمنی باید بدانید؟

به طور کلی ما برای هر خریدی از تجهیزات ایمنی گرفته تا کوچک ترین لوازم خانگی بررسی‌های مختلفی انجام می‌دهیم تا یک محصول مناسب و با استانداردی تهیه کنیم. هر محصول و وسیله‌ای برای ساخت و استفاده بر اساس استانداردها و قوانین مشخصی ساخته و استفاده می‌شوند که لازم است متناسب با شرایط خود نمونه‌های مختلف و متنوع آن را مورد ارزیابی قرار دهیم تا یک نمونه مناسب انتخاب شود. 
 در واقع این نکات برای خرید دستکش ایمنی مربوط به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات هر وسیله می‌باشد به این جهت که باید متناسب با شرایط کاری و افراد آن‌ها را انتخاب کرد. از مهم ترین نکات قبل از خرید دستکش ایمنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جنس و نوع متربال به کار رفته در دستکش ایمنی 
  • طراحی و کاربری راحت و مناسب دستکش ایمنی
  • محافظت مناسب در برابر اشیا مختلف 
  • مقاومت در برابر آب و حرارت 
ویژگی‌ها و المان‌های دیگری را می‌توان برای خرید مناسب و کاربردی تر در نظر گرفت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

جنس و نوع متریال دستکش ایمنی 

قبل از استفاده از هر وسیله ای باید از جنس با کیفیت و مقاوم آن اطلاع حاصل کرد. این ویژگی از اهمیت بالایی در جنبه‌های مختلف برخوردار است به گونه ای که به هنگام استفاه در شرایط کاری باید دوام و ماندگاری مناسبی داشته باشد. همچنین برخی مواد غیر طبیعی و بی کیفیت باعث ایجاد آسیب‌ها و حساسیت‌هایی در افراد می‌شوند که شرایط بدی ایجاد می‌شود. 
به صورت کلی کارخانه‌ها و تولیدات مشخص و معروف بر اساس عملکرد دقیق و حساب شده‌ی خود به برند معروفی تبدیل شده اند که همچنین از مواد و متریال استاندارد و مقاومی برای تولید دستکش ایمنی استفاده شده است. 
شرایط مختلف به دستکش‌های مختلف و مخصوصی نیاز دارد که در همه‌ی این انتخاب‌ها بررسی مواد و جنس آن اهمیت بالایی دارد به گونه‌ای که معمولا این دستکش‌های ایمنی از مواد پلی اتیلنی، لاستیک مصنوعی (نیتریل)، نئوپرن، وینیل و ... ساخته می‌شود که هر کدام متناسب با نوع کاری می‌باشد پس لازم است دقت بیشتری در انتخاب محصول مناسب داشت. 
رویه‌ی برخی از این دستکش‌ها به صورت چرمی می‌باشد که مقاومت خوبی در برابر شرایط مختلف ایجاد می‌کند. دستکش‌های چرمی کاربری بسیاری در محیط‌ها و شرایط مختلف دارند که به صورتی که برخی مشاغل نیازمند این نوع از تجهیزات می‌باشند. 

طراحی و کاربری راحت و مناسب دستکش ایمنی 

با توجه به اینکه ممکن است این دستکش‌ها تا ساعت‌ها در دست ما قرار گیرند لازم است طراحی ظاهری و ساختاری آن با توجه به فرم و حالت راحت دست‌ها باشد. به گونه‌ای که هنگام کار در شرایط مختلف دستکش ایمنی به راحتی در دست قرار بگیرد، خللی به هنگام کار ایجاد نکند، پوشش مناسب و کاملی داشته باشد، چنگش خوبی به هنگام کار ایجاد کند. 
همچنین انتخاب سایز مناسب نیز از نکات ویژه‌ای به جهت کاربری راحت و اصولی می‌باشد. همچنین با توجه به جنس‌های مختلفی که این دستکش‌های ایمنی دارند بهتر است منافذی به جهت ایجاد جریان رفت و آمد هوا در آن قرار گیرد تا دست‌ها در شرایط مختلف دچار تعریق و حساسیت نشوند. 

محافظت مناسب در برابر اشیا مختلف

یکی از نکته‌های خرید دستکش ایمنی میزان مقاومت و محافظت آن در برابر شرایط و اجسام مختلف است که در کل اصول استفاده از دستکش ایمنی محافظت مناسب از دست‌ها می‌باشد. 
برای محافظت مناسب باید ضخامت این دستکش‌ها بالا باشد و همچنین جنس آن‌ها نیز تاثیر گذار است. در محیط های شغلی مختلف هر نوع وسیله و ابزارهایی وجود دارد که ممکن است در شرایطی باعث ایجاد دردسر و حوادث گوناگون شوند به همین منظور بهتر است که این دستکش‌ها در برابر اشیا نوک تیز، مواد برنده، برق گرفتگی‌ها، سایش، مواد مختلف شیمیایی و ... مقاومت مناسبی داشته باشند و حفاظت خوبی برای آن‌ها ایجاد کنند.
هر محیط شغلی متناسب با نوع فعالیتی که انجام می‌دهد آلودگی‌ها و خطرات خود را دارد که با در نظر گرفتن این نکات باید نمونه مناسب و مخصوصی برای هر شرایط انتخاب کرد.

مقاومت در برابر آب و حرارت 

مشاغل مختلفی چون آهنگری‌، جوشکاری، کار در معادن، صنایع ذوب، ریخته گری، آتش نشانان و ... به نوعی با حرارت و دمای بالا سر و کار دارند که در این صورت لازم است از تجهیزات ایمنی مناسبی برای این شرایط استفاده کرد. به عنوان مثال دستکش‌های آتش نشانی نمونه‌ی مناسبی به جهت مقاومت در برابر حرارت می‌باشد و همچنین متناسب با استانداردهای تعریف شده ساخته و پرداخته می‌شوند.
جلوگیری از نفوذ آب در دستکش‌های ایمنی مختلف ویژگی مناسبی محسوب می‌شود به گونه ای که از اساسی ترین ویژگی‌های دستکش ایمنی ضد آب بودن آن می‌باشد تا کاربر احساس و کاربری مناسبی در انجام امور مختلف داشته باشد. 

خرید دستکش ایمنی 

در این مقاله به بررسی ۴ نکته مهم قبل از خرید دستکش ایمنی پرداختیم که علاوه بر نکات گفته شده شرایط دیگری نیز وجود دارد که باید متناسب با نوع کار و شرایط موجود به بررسی آن‌ها پرداخت. تجهیزات ایمنی از مهم ترین وسایل و محصولات کاری در شرایط مختلف می‌باشد که باید برای خرید آن‌ها اطلاعات کافی و مناسبی داشت. خرید دستکش ایمنی مناسب با توجه به المان‌های گفته شده اقدامی راحت می‌باشد که از سایت‌ها و مراکز معتبر می‌توان اقدام کرد. سایت بازار ترافیک شرایط مناسبی برای خرید خوب و راحت را فراهم کرده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد