هر محیط و مکانی که در سطح شهر ایجاد و ساخته می‌شود نیاز به ابزار مخصوص خود دارد که به کارگیری آن‌ها شرایط ایمنی را ایجاد می‌کند. امروزه محیط‌های عمومی مختلفی در سطح شهر وجود دارد که روزانه افراد و وسایل نقلیه مختلفی در آن‌ها تردد دارد و تامین امنیت، برقراری نظم، فراهم کردن امکانات برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد. محیط پارکینگی یکی از این شرایط خاص و حساس است که وجود تجهیزات ایمنی و ابزارهای مخصوص به خود اهمیت بالایی دارد و با بررسی‌های کاربردی باید انواع آن‌ها را تهیه کرد. 
خرید تجهیزات پارکینگی به این منظور که باید بستر ایمن و منظمی را ایجاد کند باید به صورت اصولی و با توجه به ساختار مورد نظری که داریم انجام شود. محصولات و امکانات متنوعی برای بخش‌های مختلف محیطی در نظر گرفته شده که شرایط استانداردی را ایجاد می‌کند. 

تجهیزات پارکینگی چیست؟

به احتمال زیاد تا به حال گذرتان به پارکینگ‌های عمومی افتاده است و به این نکته توجه کرده‌اید که تجهیزات و ابزارهای مختلفی در آن‌ها تعبیه شده که همه‌ی آن‌ها به منظور ایجاد نظم و کنترل تردد استفاده می‌شود. هر وسیله و ابزاری که در پارکینگ‌های مختلف مشاهده می‌کنید در دسته بندی تجهیزات پارکینگی قرار می‌گیرند و بر اساس نوع کاربری که دارند آن‌ها را تهیه می‌کنیم.
یک نکته مهم برای خرید این تجهیزات در نظر گرفتن شرایط مورد نظر و ابزارهای مربوط به آن است که همه‌ی پارکینگ‌ها به همه‌ی این ابزارها نیاز ندارند و باید با شناخت کامل از محیط و همچنین تجهیزات مورد نظر داشته باشیم. 

انواع تجهیزات پارکینگی شامل چه مواردی می‌شوند؟

بررسی این تجهیزات به ما در انتخاب بهتر و درست تر کمک می‌کند به این منظور که استفاده از نمونه‌های مختلف آن ایمنی لازم را برای افراد در شرایط مختلف ایجاد می‌کند. هر کدام از این نوع تجهیزات پارکینگی با توجه به نوع کاربری که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند که از انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تجهیزات روشنایی و فلاشرها 
  • جداکننده‌های پارکینگی 
  • رنگ و چسب پارکینگ
  • راهبند پارکینگ 
  • آینه‌های محدب ترافیکی 
  • استوانه و مخروط پارکینگی 
هر کدام از دسته بندی‌هایی که در بالا اشاره شد شامل محصولات و ابزارهای مربوط به خود می‌باشد که وجود هر کدام برای ایجاد شرایط ایمن و استاندارد ما بسیار مناسب است. 

تجهیزات روشنایی و فلاشرها 

داشتن دید مناسب در هر مکانی از بسیاری حوادث‌ها و اتفاق‌های مختلف تا حدودی جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه این محیط‌ها به معمولا به صورت پارکینگ سربسته هستند ‌چیدمان چراغ‌های روشنایی و عملکرد آن‌ها اهمیت بالایی دارد که برای خرید آن‌ها باید دقت کافی داشت. 
پارکینگ‌ها معمولا به صورت چند طبقه هستند و عبور و مرور های مختلفی در آن‌ها انجام می‌شود که یک نمونه تجهیزات پارکینگی این چراغ‌های روشنایی است و از چراغ‌های فلاشر نیز برای هشدار و اطلاع رسانی به افراد استفاده می‌شود حالت این چراغ‌ها معمولا به صورت چشمک زن است. 

جداکننده‌های پارکینگی 

ساختار پارکینگ‌ها از بخش‌های مختلفی تهیه شده که در هر بخش آن ماشین‌ها و وسایل نقلیه مورد نظر قرار می‌گیرد. برای ایجاد فاصله و نظم در بین‌ آن‌ها استفاده از جداکننده‌های ترافیکی بسیار کاربردی است و محیط منظمی را ایجاد می‌کند. 

رنگ و چسب پارکینگی 

علامت دهی در محیط‌های پارکینگی و ایجاد نشانه‌های هشدار در این نوع محیط‌ها اهمیت بالایی دارد به این منظور که باید راهنمایی هایی برای افراد به جهت نحوه ورود، نحوه خروج، چگونگی قرارگیری در پارک و ... در نظر گرفته شود. یک راه برای ایجاد این نوشته و هشدارها به کارگیری از رنگ و چسب پارکینگی است که بسیار کاربردی هستند. این نوع رنگ‌ها برای تجهیزات پارکینگی به صورت رنگ‌های معمولی نیستند و چسبندگی، مقاومت و کاربری مناسب خود را دارند. 
برای راهنمایی افراد و خط کشی زمینی استفاده از این رنگ‌ها شرایط خوبی ایجاد می‌کنند به این صورت که بر روی زمین، دیوار و ستون‌های نشانی بخش پارکینگ از این رنگ‌ها استفاده می‌شود. 

راهبند پارکینگ 

به هنگام ورود و خروج از پارکینگ‌ها معمولا باید هزینه‌ای پرداخت شود یا عبور و مرور آن‌ها باید از لحاظ امنیتی کنترل شود برای حل این قضیه راهبندهای پارکینگی مختلفی طراحی و تولید می‌شود. به این صورت که نمونه‌های اتوماتیک آن‌ها بسیار پر استفاده است و همچنین مدل‌های مختلفی برای این نوع تجهیزات پارکینگی وجود دارد که امنیت کافی را برای ما ایجاد می‌کنند. 
بخش عمده‌ای از این راهبندها به جهت مصارف امنیتی به کارگرفته می‌شوند و در ورودی دانشگاه‌ها، ادارات مختلف، بیمارستان‌ها، برج‌های مسکونی و ... از نمونه‌های مختلف آن استفاده می‌شود. 

آینه محدب ترافیکی 

همانطور که می‌دانید کار این نوع آینه‌ها ایجاد دید مناسب در نقاط کور و معمولا پیچ‌ها است که از وقوع خطرات و حوادث احتمالی جلوگیری می‌کنند. 

استوانه و مخروط پارکینگی 

این نوع از محصولات جز جدایی ناپذیر از تجهیزات ایمنی و ترافیکی می‌باشد به این منظور که مسیریابی ها، جدا کردن بخش‌های مختلف، ایجاد شرایط هشدار و... با وجود این نوع از تجهیزات پارکینگی میسر است. 

تجهیزات پارکینگی چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

با توجه به اهمیت و محیط‌هایی که از این تجهیزات استفاده می‌کنیم تولید و طراحی آن‌ها نیز بر اساس استانداردهای تعریف شده و اصولی انجام می‌شود. در ادامه‌ی استفاده از این تجهیزات بررسی این نکته ضروری است که جنس و متریال آن‌ها نیز باید از مواد با کیفیت و مرغوبی باشد تا در برابر ضربه‌های احتمالی و حوادث مختلف مقاومت خوبی داشته باشد. 
معمولا بر روی همه‌ی این تجهیزات پارکینگی از نوارهای شبرنگی استفاده شده که برای دید بهتر در شرایط تاریک و شب‌ها بسیار مناسب است. همچنین رنگ‌ بندی این نوع محصولات با توجه به اینکه خاصیت هشداری دارند معمولا به صورت نارنجی و قرمز است که کاربر خوبی دارد. 

انتخاب تجهیزات پارکینگی 

اصل مهم و درست برای این استفاده از این تجهیزات پارکینگی انتخاب مدل‌های درست و مورد استفاده است با توجه به مطالب گفته شده در بالا و شرایطی که هر محیطی مد نظر دارد دست به انتخاب و بررسی آن‌ها می‌زنیم. بررسی هر یک از محصولات این دسته بندی به ما در انتخاب خوب کمک می‌کند. 

جمع بندی 

استفاده از این تجهیزات پارکینگی علاوه بر مجهز شدن و فراهم کردن امکانات مختلف در زمینه ایمنی سازی محیطی نیز تاثیر گذار است که برای خرید آن‌ها باید دقت کافی انجام داد. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد