محافظت از بخش‌های مختلف اندام ما در شرایط مختلف اقدامی ضروری است که برای این کار باید هم اقدامات فردی انجام شود و هم محیط کار و صاحبان مشاغل شرایط ایمن و استانداردی را ایجاد کنند. برای این کار از نمونه‌های مختلف تجهیزات ایمنی می‌توان استفاده کرد به این صورت که برای هر قسمت از بدن تجهیز مناسبی طراحی شده که باید بر اساس نیاز و شرایط مورد نظر آن‌ها را تهیه کرد. به عنوان مثال محافظت از چشم‌ها در هنگام فعالیت‌های مختلف نیاز به عینک‌های ایمنی دارد که انتخاب آن‌ها باید بر اساس نوع فعالیت و محیطی در آن قرار داریم انجام شود. 
هر فعالیتی به تجهیز مناسب خود نیاز دارد که برای خرید عینک ایمنی مناسب باید ویژگی‌ها و المان‌های مشخصی را در نظر گرفت تا به هنگام کار شرایط راحتی داشته باشیم. 

عینک ایمنی چیست؟ 

یکی از کاربردی ترین تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای فعالیت‌های مختلف کاری استفاده از عینک ایمنی مناسب می‌باشد. استفاده از این نوع تجهیز از ورود آلودگی‌ها، براده‌های مختلف، اشیا نوک تیز و ... به چشم‌ها محافظت می‌کند. این عینک‌های ایمنی به گونه‌ای هستند که لنز شفافی دارند و دید مناسبی برای افراد ایجاد می‌کنند همچنین طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که کاربری راحت و آسانی برای افراد ایجاد می‌کنند. 
متناسب با نوع فعالیت‌های مختلف مدل‌های متنوعی نیز طراحی می‌شوند که به همین منظور لازم است متناسب با نوع فعالیت و کار آن‌ها را انتخاب و تهیه کرد. 

انواع عینک ایمنی 

شناخت انواع عینک ایمنی به ما در انتخاب و تهیه مناسب تجهیز مورد نیاز کمک بزرگی می‌کند. همانطور که اشاره کردیم با توجه هر نوع فعالیتی عینک مناسبی طراحی شده که بهتر است با توجه به نیاز محیطی از آن‌ها استفاده کنیم.
انواع این عینک‌های ایمنی عبارت اند از:
  • عینک ایمنی آزمایشگاهی 
  • عینک ایمنی گاگل 
  • عینک ایمنی جوشکاری 
  • عینک محافظ لیزر 

عینک ایمنی آزمایشگاهی 

محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی پر از آلودگی‌ها و یا مواد و محلول‌های شیمیایی می‌باشد که یکی از نکات ایمنی و استاندارد استفاده از عینک‌های محافظ می‌باشد که در برابر این مواد محافظت خوبی دارند. لنز آن‌ها به صورت طلقی می‌باشد که دید مناسبی برای ما ایجاد می‌کنند. 

عینک ایمنی گاگل 

این نوع معمولا به صورت عینک‌های ایمنی اتوماتیک هستند به این صورت که بیشتر برای فعالیت‌های جوشکاری استفاده می‌شوند. حالت کاربری آن‌ها به گونه‌ای است که در برابر جرقه‌های مختلف به صورت کاربردی عمل می‌کند و به صورت خودکار در صفحه آن حالت محافظی ایجاد می‌شود و در صورت اتمام آن به حالت اولیه برمی‌گردد. این نوع دسته دار نیستند و به صورت بند کشی بر روی چشم‌ها قرار می‌گیرند. 
از این نوع  برای فعالیت‌های مختلفی چون تراشکاری‌ها، ریخته گری و در کل مواجه با جرقه‌ها و اتصالات مختلف نیز می‌توان استفاده کرد. طراحی آن‌ها به صورتی است که پوشش کاملی برای چشم‌ها ایجاد می‌کند و مقاومت مناسبی در برابر سرما، گرما، رطوبت و ... ایجاد می‌کند. 

عینک ایمنی جوشکاری

 فعالیت جوشکاری آن دسته از اقداماتی ‌می‌باشد که برای انجام کار به تجهیزات مخصوص خود نیاز دارد که علاوه بر عینک جوشکاری به لباس مناسب و دستکش‌های جوشکاری مناسبی نیز نیازمند است. استفاده از این عینک‌ها کار افراد را راحت کرده است و شرایط بهتری برای کارهای جوشکاری ایجاد کرده است. 
لنز این نوع عینک‌ها به صورت رنگی و یا دودی هستند به این منظور که حفاظت کامل و مناسبی برای چشم‌ها ایجاد می‌کند. 

عینک محافظ لیزر 

مواجه با امواج لیزری برای چشم‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه دارد که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از وقوع حوادث ناگوار تا حدودی جلوگیری کرد. به عنوان مثال فعالیت‌های مختلف پزشکی، صنعتی و شرایط مختلف دیگر به عینک محافظ لیزر نیاز دارند به این منظور که کاربری مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند. 
مدل‌های مختلف این نوع عینک‌ها به این صورت است که از کناره‌ها نیز پوشیده می‌شوند و ایمنی و پوشش کاملی را ایجاد می‌کنند.

ویژگی عینک ایمنی مناسب 

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد متناسب با هر کاری عینک مناسبی تهیه می‌شود به صورتیکه از این نوع تجهیز برای فعالیت‌های ساختمانی، تراشکاری، آزمایشگاهی، نجاری، صنایع مختلف، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و ... استفاده می‌شود. 
ساختار کلی عینک ایمنی به صورت فریم و لنز مناسب می‌باشد به صورتیکه قاب آن‌ها از جنس‌های مقاوم و محکمی چون پلاستیک، پلی اورتان، اپتیکال و ... می‌باشد که برای عرضه و تولید تست‌های مختلفی به جهت تعیین مقاومت در برابر فشارها و ضربه‌های مختلف روی آن‌ها انجام می‌شود. 

لنز عینک ‌ایمنی 

لنز یا شیشه استفاده شده در این عینک‌های ایمنی باید از جنس مناسب و مقاومی باشد. به این صورت که معمولا از جنس‌های پلی کربنات، پلاستیک، استات سلولز و ... می‌باشد. یکی از مولفه‌های کاربردی به جهت خرید عینک ایمنی مناسب بررسی میدان دید مناسب آن می‌باشد که باید به آن توجه شود. لنز این عینک‌ها معمولا به صورت مدل‌های زیر می‌باشد:
لنز شفاف: جنس آن به صورت پلی کربنات است که برای بیشتر مصارف عمومی از آن استفاده می‌شود. 
لنز سبز: به جهت مقاومت در برابر جرقه‌های مختلف مانند اشعه‌های ماورابنفش این نوع لنز سبز بسیار کمک کننده می‌باشد. 
لنز آبی: استفاده از این نوع لنز بیشتر به جهت جلوگیری از نور زرد و لامپ‌های بخار سدیم استفاده می‌شود همچنین کارکرد مناسبی در برابر تابش نور خورشید دارند. 
لنز قهوه‌ای: افرادی که ساعت‌های طولانی با صفحه نمایش لپ تاپ یا گوشی کار می‌کنند، استفاده از این نوع لنز مناسب کامپیوتر کمک بزرگی به آن‌ها درجهت دید مناسب و ایمن تر می‌کند. 

انتخاب عینک ایمنی مناسب 

انتخاب تجهیزات مناسب برای فعالیت‌های مختلف نیاز به بررسی‌ها و تشخیص هدف مورد نظر دارد همچنین با توجه به ویژگی‌ هر کدام و مقایسه نمونه‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر شرایط ایمن و استانداردی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کنیم. 

جمع بندی 

همه‌ی موارد بالا مطالبی به جهت راهنمایی برای خرید مناسب از تجهیزات ایمنی می‌باشد که بهتر است بر اساس نیاز و شرایط مورد نظر اقدام به خرید آن‌ها کرد. سایت بازار ترافیک با در نظر گرفتن شرایط و نمونه‌های مختلف عینک‌های ایمنی مناسبی را فراهم کرده که می‌توانید به راحتی نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد