یکی از اقدامات کاربردی و انجام فعالیت‌های استاندارد برای هر شهری تجهیز اصولی و درست آن با استفاده از ابزارها و محصولات مختلف می‌باشد به صورتیکه به کارگیری آن‌ها به ایمن شدن محیط و ساخت محیط استاندارد کمک می‌کند. همه‌ی این اقدامات به جهت ایجاد امکانات رفاهی و برقراری نظم در فضاهای مختلف می‌باشد. تجهیزات ترافیکی از مهم ترین وسایل و ابزارها به جهت ایجاد کاربری مناسب است. مهم ترین این ابزارها چراغ‌ راهنمایی و رانندگی است که به منظور تنظیم و کنترل ترافیک دورن شهری استفاده می‌شود. اهمیت استفاده از این تجهیزات بسیار بالا است به همین منظور مدل‌ها و نمونه‌های مختلفی از آن وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بررسی چراغ راهنمایی و رانندگی 

حتما تا به حال که در سطح شهر تردد داشتید متوجه حضور این چراغ‌های ترافیکی شده‌اید که به صورت مناسب بر روی پایه‌های فلزی قرار گرفته اند و وظیفه آن‌ها ایجاد شرایط ایمن و منظم برای تردد ماشین‌ها و عابرهای پیاده می‌باشد. بررسی این چراغ راهنمایی و رانندگی از جنبه‌های مختلفی قابل انجام است به این منظور که در ادامه به  بررسی انواع آن‌ها، نحوه کار، محیط‌های قابل استفاده و کارکرد مناسبی که دارند، می‌پردازیم. 
نصب و قرارگیری مناسب آن‌ها در محیط‌های مختلف شهری باید به صورت استاندارد و ارزیابی محیطی انجام شود تا نظم و شرایط مناسبی ایجاد شود. به صورت کلی این تجهیزات کنترل ترافیک در معابر مختلف شهری، چهارراه‌ها، اتوبان و جاده‌ها به کار گرفته می‌شوند و ایمنی را برای تردد افراد فراهم می‌کنند. 

انواع چراغ راهنمایی و رانندگی 

قبل از هر چیز و به جهت داشتن درک درستی از انواع چراغ راهنمایی و رانندگی بهتر است به بررسی نوع اتصال و کارکرد آن توجه کرد به این صورت که به صورت دو نوع برقی و سولاری تولید و عرضه می‌شوند. 
همانطور که می‌دانید امروزه از پنل‌های خورشیدی برای تولید جریان برق و شارژ وسیله‌های مختلف استفاده می‌شود به همین منظور با توجه به قرارگیری این چراغ‌ها در فضای باز و مقابل خورشید استفاده کاربردی می‌توان از این پنل‌ها داشت. 
مدل‌های قدیمی و نمونه‌های دیگر این چراغ‌ راهنمایی و رانندگی به صورت برقی است و به برق شهری متصل می‌شود. استفاده از این پنل ها در جهت صرفه جویی در مصرف برق بسیار کاربردی هستند. 
حال در ادامه به معرفی انواع این چراغ‌ها می‌پردازیم:
  • چراغ‌ راهنمایی و رانندگی تکی 
  • چراغ دو خانه 
  • چراغ راهنمایی سه خانه 
  • چراغ راهنمایی سولار 
  • چراغ راهنمایی ثانیه شمار 
  • چراغ راهنمایی عابر پیاده
کنترل تردد مناسب محیط‌های شهری و عبور و مرور منظم با وجود چراغ‌های کنترل ترافیک  و همچنین تابلوهای ترافیکی موجود در سطح شهر امکان پذیر است. بررسی مدل‌های مختلف و انتخاب درست به ما در شرایط مختلف کمک بزرگی می‌کند. 

چراغ‌ راهنمایی و رانندگی تکی 

همانطور که از نامش پیدا است به صورت تک خانه می‌باشد و به صورت مدل‎های مختلف لامپی و LED تهیه و تولید می‌شوند. همچنین برای کاربری بهتر بر روی آن‌ها سایه بانی قرار می‌گیرد که دید خوبی برای افراد ایجاد می‌کند. این نمونه از چراغ‌های تکی معمولا به صورت چشمک زن و به منظور ایجاد هشدار استفاده می‌شوند. 

چراغ دو خانه 

این نوع از چراغ‌های ایمنی بیشتر در اتوبان‌ها و جاده‌ها به منظور پیام هشدار و استفاده می‌شوند همچنین رنگ‌های آن بیشتر نارنجی و قرمز است. به جهت کاربری بهتر به دود مدل سولاری و برقی استفاده می‌شود. 

چراغ راهنمایی سه خانه

بیشترین استفاده و کاربرد در سطح شهر را این چراغ‌های راهنمایی سه خانه دارند به این منظور که برای راهنمایی و کنترل تردد ماشین‌ها در چهارراه‌ها و معابر مختلف استفاده می‌شوند. اصطلاحا این مدل‌ به چراغ قرمز معروف هستند. در کل این نوع چراغ شامل سه رنگه سبز و زرد و قرمز می شود که به جهت کنترل ترافیک شهری بسیار کارآمد هستند.
همانطور که می‌دانید رنگ سبز به معنی حرکت، زرد به معنی حرکت آهسته و با احتیاط و چراغ قرمز نیز به معنی ایست کامل است. 

چراغ راهنمایی سولار 

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم بسیاری از این تجهیزات کنترل ترافیک به جهت کاهش مصرف برق و صرفه جویی در آن از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند که با جذب نور خورشید در طول روز انرژی و جریان کافی برای بقیه ساعات فراهم می‌کند که بسیار روش کاربردی و کمک کننده‌ای است. 

چراغ راهنمایی ثانیه شمار 

این نمونه مدل دیگری از چراغ راهنمایی و رانندگی است به این صورت که به جای وجود سه خانه مختلف یک صفحه LED شمارش‌گر وجود دارد که به صورت خودکار فعالیت خود را انجام می‎دهد. طراحی و ساختار آن‌ها به صورتی است که از فواصل مختلف و دور دید مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند. در کل این چراغ‌ها بر روی پایه مقاوم و محکم قرار می‌گیرند.

چراغ راهنمایی عابر پیاده 

علاوه بر کنترل تردد ماشین‌ها و وسایل نقلیه مختلف برای نظم و سامان دهی به عبور و مرور افراد پیاده نیز تجهیزات مناسبی در نظر گرفته شده است. به این صورت که این نوع با چراغ راهنمایی عبور ماشین‌ها یا ثانیه شمار هماهنگی دارد و در صورت قرمز شدن آن این چراغ راهنمایی عابر پیاده سبز می‌شود و اجازه حرکت را به افراد پیاده می‌دهد و بالعکس. 
استفاده از همه‌ی این تجهیزات ترافیکی علاوه بر ایجاد نظم در عبور و مرور در جهت حفظ سلامتی و ایمنی افراد نیز عمل می‌کند. 

نحوه کار چراغ راهنمایی و رانندگی 

نحوه کار و تعامل این چراغ‌ها به این صورت است که به دو حالت دستی و خودکار می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. حالت خودکار آن که به صورت تنظیم از قبل می‌باشد و در زمان‌های مشخص تغییر رنگ می‌هند. در برخی شرایط ترافیکی سنگین ماموران راهنمایی و رانندگی در محل حضور پیدا می‌کنند و به صورت دستی تنظیمات را بر اساس وضع موجود انجام می‌هند. 
ساختار کلی این چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شامل کنترل کننده، چراغ راهنمایی و نمایش دهنده می‌باشد.
بسیاری از این چراغ‌ها به صورت هوشمند هستند و به یک مغز و هسته قوی متصل هستند که با توجه به دوربین‌ها و حسگرهای تعبیه شده داده‌ها را بررسی و تحلیل می‌کند و بر اساس آن فعالیتی انجام می‌شود. 

جمع بندی

در کل وجود این چراغ‌ها در مدل‌ها و محیط‌های مختلف بسیار کاربردی و کمک کننده می‌باشد که می‌توانید برای تهیه انواع این تجهیزات ترافیکی از مراکز و سایت‌های معتبر اقدام کنید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد