حفظ ایمنی و سلامت افراد در محیط‌های مختلف کاری نیاز به تجهیزات و ابزارهای مخصوص به خود دارد که بهتر است بر اساس شرایط مورد نظر و راحتی افراد از نمونه مناسب آن استفاده کرد. برای خرید هر محصول از قبل باید ویژگی‌ها و انواع آن را بررسی کنیم تا به هنگام استفاده کاربری راحتی داشته باشیم تا ایمنی لازم ایجاد شود. به عنوان مثال یکی از این تجهیزات مورد نظر کفش ایمنی می‌باشد که برای هر کاری مدل مناسبی دارد که با شناخت بهتر از انواع آن خرید بهتری خواهیم داشت. در این مقاله به بررسی انواع کفش کار و ویژگی آن می‌پردازیم. 

خرید کفش کار 

همانطور که می‌دانید در محیط‌های کاری استفاده از تجهیزات ایمنی امری ضروری می‌باشد و تهیه آن‌ها نیز باید با بررسی و دقت کافی انجام شود. بر اساس نوع کار و شرایط آن مدل‌های مختلفی از کفش‌ها نیز وجود دارد که باید برای خرید آن دقت کافی کرد. پا به قلب دوم معروف است و پوشش مناسب آن به کارایی بهتر ما کمک می‌کند. 
خرید کفش کار به عوامل مختلفی بستگی دارد به این منظور که انتخاب و خرید درست به کاربری بهتر و راحت تر نیز تاثیر دارد. در واقع صاحبان مشاغل مختلف باید محیط امن و ایمنی را برای کارکنان خود ایجاد کنند که این کار با بررسی‌های اصولی و تحقیق در رابطه با نوع کاربردی انجام می‌شود. 

انواع کفش کار کدامند؟

متناسب با هر شغل و فعالیتی مدل مناسبی از این کفش‌های ایمنی طراحی و تولید شده است که استفاده از نمونه مناسب آن کمک بزرگی به ما در کار و فعالیت می‌کند. هدف از به کارگیری تجهیزات ایمنی فراهم کردن شرایط راحت و کاربردی به هنگام کار می‌باشد که لازم است انواع آن را بشناسیم و در جهت تهیه آن‌ها به دید مناسب عمل کنیم. از انواع این کفش‌های کار به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • انواع چکمه لاستیکی 
  • کفش کار عایق برق
  • پوتین‌های نظامی 
  • کفش آتش نشانی 

در کل اگر بخواهیم کفش‌ها بر اساس اندازه و طرح ظاهری آن‌ها دسته بندی کنیم می‌توان به مدل‌های ساق کوتاه و ساق بلند آن نیز اشاره کرد که بررسی این ویژگی نیز در جهت انتخاب درست محصول کمک کننده است. 

انواع چکمه لاستیکی 

همانطور که می‌دانید این نوع کفش کار به صورت ساق بلند است که پوشش مناسبی برای پا به منظور کار در شرایط حساس ایجاد ایجاد می‌کند. به صورت کلی در صورت وجود آب و مایعات مختلف و چسبنده مانند سیمان و ملات استفاده از این چکمه‌های لاستیکی را با اهمیت می‌کند. 
در کل از این نوع کفش‌ها در امور کشاورزی، ساخت و سازها، حفاری، کار در معدن، آزمایشگاه‌ها و ... استفاده می‌شود که معمولا جنس آن‌ها به صورت لاستیکی است و در برابر نفوذ آب و مایعات مختلف کارایی و مقاومت خوبی دارد. 
زیره‌ی این چکمه‌ها نیز ضد لغزش و سایش است و با توجه به شرایطی که از آن استفاده می‌کنیم کاربری خوبی دارد. 

کفش کار عایق برق

این نوع کفش‌ها معمولا از متریال نبوک و چرم تولید و تهیه می‌شوند همانطور که از نامشان پیدا است باید به گونه ای باشند که در برابر جرقه‌ها و امواج الکتریکی مقاومت خوبی داشته باشند که به همین منظور از هیچ فلز و آلیاژی در تولید آن‌ها به کار نرفته است. 
عملکرد این کفش کار عایق برق به این صورت است که اموج وارده را دفع می‌کند و از رسیدن امواج ب بدن جلوگیری می‌کند. استفاده از این نمونه در برابر محیط‌هایی با دما و حرارت بالا نیز بسیار مناسب و کمک کننده است. 
زیره‌ی این کفش‌ها معمولا به صورت PU‌ است که در هر سطحی با شرایط مناسب عمل می‌کند. 

پوتین نظامی 

فعالیت های نظامی آن دسته از اقداماتی است که نیاز به تجهیزات مخصوص خود دارد به این صورت که نیروهای انتظامی، سربازان، نیروی دریایی، ارتش، هوانوردی و... ملزم به استفاده از این نوع کفش کار هستند. 
طراحی پوتین نظامی به صورت ساق بلند و بند دار است که طرح‌های آن  بیشتر مدل خاکی و ارتشی است. خود این پوتین‌های نظامی شامل انواع مختلفی می‌شود که متناسب با هر نوع آب و هوایی نمونه‌ای مناسب طراحی شده به گونه‌ای که از انواع آن می‌توان به پوتین نظامی جنگلی، پوتین نظامی مخصوص سرما و کوهستان، پوتین مخصوص محیط گرم اشاره کرد. 

کفش آتش نشانی 

فعالیت آتش نشانی یک کار حساس و خطرناک است که استفاده از تجهیزات ایمنی مخصوص در این شرایط از واجبات است. کفش آتش نشانی از مهم ترین این تجهیزات است که از متریال مقاوم و با کیفیت در تولید آن استفاده شده است. 
مهم ترین ویژگی این کفش کار مقاومت در برابر گرما و حرارت بالا می‌باشد همچنین در مواجه با اشیا نوک تیز، مواد و محلول‌های شیمیایی و ... بسیار کارآمد هستند. برای تولید این نوع کفش‌ها استانداردهایی در نظر گرفته شده که بر اساس آن تولید می‌شوند. 

بررسی ویژگی کفش کار مناسب 

هر نوع تجهیز ایمنی ویژگی‌های مخصوص خود را دارد که بررسی آن‌ها به انتخاب درست ما کمک می‌کند. برای تولید کفش کار رویه، زیره، جنس داخلی و در کل ساختار آن‌ها بررسی می‌شود. 
رویه‌ی این نوع کفش‌های ایمنی معمولا به صورت چرمی و نبوک است که در کل مقاومت خوبی در برابر حرارت، اشیا نوک تیز، ضربه‌، پارگی و... بسیار کارآمد است. 
زیره این کفش‌ها با استفاده از مواد PU بسیار مقاوم است و در برابر سایش، لغزش، مواد روغنی و شیمیایی کاربری مناسبی دارد. 
در بسیاری از این کفش‌های کار پنجه‌ی فولادی و کامپوزیتی تعبیه شده که در برابر ضربه های احتمالی و یا سقوط اشیا مختلف مقاومت خوب و بالایی دارد. به جهت جلوگیری از تعریق و بوی بد پا منافذ مناسبی بر روی آن‌ها تعبیه شده که به ایجاد جریان هوای مناسب کمک می‌کند. 
یک ویژگی کاربردی این کفش‌ها ضد آب بودن آن‌ها می‌باشد که برای استفاده در محیط‌های خیس و وجود مایعات مختلف کارآمد است. 

جمع بندی 

استفاده از تجهیزات ایمنی نیاز به بررسی و دقت در ویژگی‌ها و انواع آن دارد که بهتر است در خرید آن‌ها دقت کافی کرد. کفش کار با توجه به استانداردهای تعریف شده تولید می‌شود و لازم است برای خرید آن‌ها از مراکز و سایت‌های معتبر اقدام شود. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد