برخی مشاغل موجود برای افراد از نوع فعالیت‌های سخت و حساس می‌باشد که لازم است افراد برای راحت تر کردن شرایط و فراهم کردن ایمنی برای افراد از ابزارها و وسایل مخصوص استفاده کرد. انجام هر فعالیتی نیاز به وسایل مخصوص خود دارد که افراد با تهیه آن‌ها ایمنی مناسبی برای خود ایجاد می‌کنند. تجهیزات ایمنی شامل دسته بندی‌ها و محصولات مختلفی از جمله لباس‌های کار، کفش ایمنی، دستکش، عینک ایمنی، تجهیزات آتش نشانی، تجهیزات ایمنی در ارتفاع و ... می‌شود که با این تنوع ابزار لازم است برای هر نوع کار و فعالیتی نیاز است این تجهیزات را به کار گرفت. 
کار در ارتفاعات به صورت کلی فعالیت حساس و خطرناکی است که با این شرایط اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در ارتفاع در این اقدامات بسیار بالا است. 

خرید تجهیزات ایمنی در ارتفاع 

با توجه به آمار و بررسی‌های مختلف بسیاری از حوادث و اتفاقات در محیط کار به جهت رعایت نکردن نکات ایمنی شکل می‌گیرند به طوریکه کار در ارتفاعات بخش عظیمی از این آمار را در بر می‌گیرد. 
خرید تجهیزات ایمنی در ارتفاع اقدامی ضروری و هوشمندانه است که افراد به هنگام کار باید آن را در نظر بگیرند به این صورت که این نوع اقدامات بیشتر مربوط به فعالیت‌های ساختمانی، نصب داربست، دکل بندی‌ها، رنگ کاری، نماکاری، محیط‌های پتروشیمی و... می‌باشد. 
علاوه بر تجهیزات ایمنی فردی محیط نیز باید بر اساس اصول و نکات کاربردی تجهیز شود به عنوان مثال استفاده از داربست، نرده و حفاظ مناسب به ما در شرایط مختلف کمک می‌کند. 

انواع تجهیزات ایمنی در ارتفاع 

این دسته بندی برای ایجاد ایمنی محصولات مختلفی می‌شود که وجود هر کدام بسیار کمک کننده است و باید بر اساس نیاز استفاده شود. 
از انواع این تجهیزات در ارتفاع در موارد زیر اشاره شده است:
  • کمربند ایمنی در ارتفاع
  • طناب نجات 
  • کارابین 
  • ترمزهای ضد شوک 
  • کیف تجهیزات ایمنی در ارتفاع
  • ابزارهای کار در ارتفاع 

کمربند ایمنی در ارتفاع 

یکی از الزامات کار در ارتفاعات به کارگیری کمربند ایمنی است که فرد با استفاده از این نوع تجهیز ایمنی برای صعود و فرود آمدن شرایط مناسبی دارد. به این صورت که پوشش مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند و همچنین اتصالات و تسمه‌های آن به صورت محکم و قوی می‌باشد. 
این نوع تجهیزات ایمنی در ارتفاع در مدل‌های فول بادی و ساده طراحی می‌شوند که انتخاب نمونه مناسب برای نوع کار اهمیت بالایی دارد. 

طناب نجات 

برای اتصالات محکم در ارتفاعات و هر تجهیزی نیاز به طناب مقاوم و مناسب داریم تا بر اساس آن‌ها اتصال امن و مطمئنی را ایجاد کنیم. انواع مختلفی از این طناب‌های نجات وجود دارد که با توجه به استانداردها و نکات ایمنی تولید شده اند. طول آن‌ها با توجه نوع و محیط استفاده مختلف است که نمونه ای از آن‌ها قطر کمی دارند که در مقابل سایش کارایی خوبی دارند. 
به جهت ایجاد کاربری مناسب برخی از این طناب‌ها قلاب‌های فولادی دارند که می‌توان از آن‌ها برای اتصال به انواع کمربندها و تجهیزات ایمنی مختلف استفاده کرد. 
مدل‌های مجهز این طناب‌ها به گونه‌ای است که دارای سیستم ضد شوک می‌باشد و به هنگام سقوط‌های ناگهانی مانند ترمز عمل می‌کند و حالت شوک گیری دارد. 

کارابین 

این تجهیز ایمنی در ارتفاع نوعی گیره می‌باشد که با آن تجهیزات مختلف را به هم اتصال می‌دهیم این کارابین‌ها مدل‌های مختلفی دارند به گونه‌ای که حالت کلی آن‌ها به صورت قفل شونده می‌باشد. جنس این تجهیز معمولا به صورت فولادی می‌باشد و مقاومت خوبی در برابر فشارهای زیاد دارد. 

ترمزهای ضد شوک 

از این ترمزها به جهت جلوگیری از سقوط‌های ناگهانی و تنظیم میزان جا به جایی در ارتفاعات استفاده می‌شود. در کل این نوع تجهیزات ایمنی در ارتفاع مورد نیاز برای استفاده در فعالیت‌های کوهنوردی، امداد و نجات، صخره نوردی، کار مختلف در ارتفاعات و ... می‌باشند. 

کیف تجهیزات ایمنی در ارتفاع

برای استفاده راحت تر در شرایط مختلفی چون کوهنوردی، صخره نوردی، کار در دکل بندی‌ها و فعالیت‌های دیگر یک کیف مجهز طراحی شده که وسایل مورد نیاز برای کار در ارتفاعات را به صورت یکجا برای ما فراهم کرده است. داخل این کیف شامل تسمه نجات، کارابین، طناب و یک چاقو می‌باشد که استفاده از آن کاربری راحتی برای ما ایجاد می‌کند.  

ابزارهای کار در ارتفاع 

اتصالات، طناب‌های مختلف، قلاب، صندلی‌های ایمنی و لنیاردها از ابزارهای مورد نیاز برای صعود و فرود در محیط‌های مختلف می‌باشد. جنس، نوع کارایی و مقاومت این نوع تجهیزات باید به هنگام انتخاب و خرید باید بررسی شوند تا ایمنی حداکثری در شرایط مختلف ایجاد شود. 
برای استفاده از این تجهیزات مشخص ابتدا باید زیرساخت‌ها و محیط مورد نظر را بررسی کرد تا بر اساس عوامل محیطی از این تجهیزات استفاده کرد. به عنوان مثال کمربندهای ایمنی باید اتصالات قوی داشته باشند تا به صورت راحت و مطمئن به طناب وصل شود. 
علاوه بر نمونه‌های گفته شده تجهیزات دیگری مانند کلاه ایمنی، دستکش ایمنی و لباس کار مناسب نیاز است که وجود آن‌ها به بهتر شدن انجام دادن فعالیت‌ها کمک بزرگی می‌کند. استفاده از این نوع لباس‌ها و تجهیزات دیگر شرایط راحت و مطمئن تری برای افراد فراهم می‌کند که تا حدودی کار در ارتفاعات را آسان می‌کند. 

ویژگی تجهیزات ایمنی در ارتفاع 

با توجه به نوع کارایی که این تجهیزات ایمنی در ارتفاع دارند لازم است از مواد و متریال با کیفیتی در ساخت آن‌ها استفاده شود تا ایمنی لازم را برای افراد ایجاد کند. با توجه به اتصال به تجهیزات مختلف و همچنین تحمل وزن‌های بالا تسمه‌ها، کارابین و قلاب‌های این نوع تجهیزات از جنس مقاوم فولادی می‌باشد. معمولا جنس کمربندهای ایمنی به صورت برزنتی هستند که مقاومت خوبی دارند. 
تولید و طراحی استاندارد این نوع تجهیزات ایمنی اهمیت بالایی دارد و باید بر اساس شرایط و کارکرد مناسب طراحی شوند. 

جمع بندی 

برای خرید و تهیه انواع تجهیزات ایمنی باید شرایط ایمنی و استاندارد را در نظر گرفت تا به هنگام کار و استفاده در شرایط حساس اطمینان بیشتری داشته باشیم. سایت بازار ترافیک با فراهم کردن تجهیزات با کیفیت در این زمینه بستر مناسبی برای خرید راحت را فراهم کرده است. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد