به هنگام کار و فعالیت اندام های مختلف ما درگیر هستند که در برخی شرایط حساس و خطرناک ممکن است دچار آسیب‌ها و اتفاق‌های جبران ناپذیری شوند که برای جلوگیری از این شرایط به کارگیری تجهیزات ایمنی اهمیت بالایی دارد و لازم است در انتخاب و خرید آن‌ها دقت کافی شود. امروزه برای هر قسمت از بدن و در جهت سلامتی افراد محصولات و ابزارهای مختلفی طراحی و تولید می‌شود که بسیار کاربردی و کمک کننده هستند. یک نمونه از این تجهیزات مورد نیاز و ضروری گوشی ایمنی است که محافظت از شنوایی افراد کمک بسیار بزرگی می‌کند. 
صداهای محیط اطرف در بعضی موارد بسیار آزاردهنده می‌باشد و در دراز مدت باعث آسیب‌های شنوایی جبران ناپذیری می‌شود پس بهتر اینکه قبل از وقوع حوادث ناگوار از نمونه مناسب آن استفاده کنیم. 

خرید گوشی ایمنی 

در برخی از محیط‌های کاری وشرایط مختلف سر و صدا و نویزهای زیادی وجود دارد که کار طولانی مدت در آن آزاردهنده است و ایمنی افراد آسیب وارد می‌کند به همین منظور این نوع از تجهیزات ایمنی مانند به صورت هدفون عمل می‌کند و تا حدود زیادی از ورود آلاینده‌های صوتی به گوش جلوگیری می‌کنند. 
برای راحتی افراد این گوشی‌ها نمونه‌های مختلفی دارند که با توجه به نیاز و محیط‌های مورد نظر تولید می‌شوند. طراحی و تولید این دست از تجهیزات به گونه‌ای است که به هنگام استفاده کاربری راحت و مناسبی ایجاد می‌کند همچنین پوشش کاملی به منظور محافظت از گوش‌ها فراهم می‌کند. 

انواع گوشی ایمنی 

به صورت کلی دو نوع از این گوشی‌های ایمنی وجود دارد که شامل گوشی صداگیر ایرپلاگ و گوشی صداگیر ایرماف می‌باشد. شناخت انواع این دسته از تجهیزات به استفاده مناسب در شرایط مختلف کمک می‌کند که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم. 

گوشی ایمنی ایرماف 

از متداول ترین گوشی‌های ایمنی مدل ایرماف آن می‌باشد که به صورت هدفون است و بر اساس بالشتک‌های نرمی تولید شده‌اند همچنین اتصال محکمی دارد که کامل بر روی سر قرار می‌گیرد و پوشش کاملی در برابر صداهای مختلف ایجاد می‌کند. 
همچنین برخی از کلاه‌های ایمنی مجهز به این گوشی‌های ایمنی هستند که کاربری مناسبی برای ما ایجاد می‌کنند. یکی از معایب این گوشی‌ها این است که به هنگام استفاده طولانی مدت باعث خستگی افراد و ناراحتی می‌شود که بهتر است پس از مدتی استفاده به گوش‌ها استراحت بدهیم. 

گوشی ایمنی ایرپلاگ

نمونه دیگر این گوش‌ گیرها به صورت فومی می‌باشد که به صورت کامل در داخل گوش قرار می‌گیرد و معمولا به صورت یک‌بار مصرف هستند یا می‌توان چند بار از آن‌ها استفاده کرد. 
به جهت کاربری بهتر معمولا در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند که برای هر نوع شرایطی کاربرد مناسبی دارد. این ایرپلاگ‌ها به دو صورت مجزا از هم و یا متصل با بندها استفاده می‌شوند. 
در شرایط کلی از این گوشی‌های ایمنی در کارخانه‌ها، صنایع مختلف، فرودگاه‌ها، اتوبان، ساخت و ساز ها، آهنگری، تراشکاری و ... استفاده می‌شود. 

معیاب و مزایای گوشی ایمنی

استفاده از هر تجهیز و محصولی معایب و مزایای خود را دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها انتخاب مناسبی خواهیم داشت. 

معایب گوشی‌های ایمنی 

  • گوشی ایمنی ایرپلاگ با قرار گرفتن کامل در گوش باعث تحریک داخل آن می‌شود
  • در صورت التهاب و زخم درونی نمی‌توان از ایرپلاگ‌ها استفاده کرد
  • در صورت چند بار استفاده حالت و فرم خود را از دست می‌دهد 
  • استفاده از ایرماف‌ها در شرایط آب و هوای گرم باعث تعریق و ناراحتی می‌شود
  • به صورت همزمان از گوشی و عینک ایمنی نمی‌توان استفاده کرد

مزایای گوشی ایمنی 

  • گوشی ایمنی ایرپلاگ حجم و اندازه مناسبی دارند و حمل و جابه‌جایی آن راحت می‌باشد
  • با وجود گوشی ایرپلاگ می توان به صورت همزمان از دیگر تجهیزات استفاده کرد
  • گوشی‌های ایرپلاگ نسبت به ایرماف‌ها ارزان تر و قابل دسترس تر هستند 
  • استفاده از ایرماف‌ها در شرایط سرد به گرم شدن گوش‌ها کمک می‌کند

انتخاب درست گوشی ایمنی 

برای انتخاب درست تجهیزات و ابزارهای مختلف هر فرد باید با در نظر گرفتن شرایط و محیط اطراف خود اقدام کند به این صورت که در ادامه به بررسی ویژگی‌های این نوع تجهیزات می‌پردازیم تا با بررسی آن‌ها انتخاب درستی از تجهیزات داشته باشیم. 
  • واحد اندازه گیری صدا به صورت دسی بل می‌باشد که انسان قادر به تحمل صدا تا ۱۳۰ دسی بل است که با توجه به این موضوع باید در محیط‌هایی که ساعت‌های طولانی شاهد این نوع صدا و حتی کمتر از آن می‌باشد نیز از گوشی‌های ایمنی مناسب استفاده کرد. 
  • یکی از ویژگی‌های مورد نظر برای انتخاب و خرید گوشی ایمنی بررسی اندازه، شکل و مدل آن می‌باشد که با بررسی درست آن کاربری راحتی برای افراد ایجاد می‌شود. 
  • با توجه به اینکه دو مدل از این گوشی‌های ایمنی وجود دارد بهتر است با در نظر گرفتن معایب و مزایای آن‌ها و تطبیق با شرایط شخصی آن‌ها را استفاده کرد. 
  • ایرپلاگ‌ها معمولا از جنس فوم، لاستیک، پنبه، سیلیکون می‌باشد که کاربری راحتی برای افراد ایجاد می‌کند که همچنین باید به هنگام استفاده از آن‌ها نکات بهداشتی و ایمنی را در نظر گرفت که بیشتر آن‌ها به صورت یکبار مصرف هستند. 
  • گوشی های ایرماف نیز به صورت بالشتک‌هایی می‌باشند که حالت نرمی دارند و ممکن است پس از مدتی انعطاف پذیری خود را از دست بدهند که در این صورت لازم است به درستی از آن‌ها محافظت کرد.
در کل برای تولید و طراحی این گوشی‌های ایمنی اصول و استانداردی در نظر گرفته شده که با به کارگیری آن‌ها محصول با کیفیت و محبوبی تولید می‌شود. 

جمع بندی 

شرایط و محیط‌های کاری مختلف به حالتی هستند که استفاده از تجهیزات ایمنی در آن‌ها ضروری است و بر اساس نکات ایمنی تعریف شده برای هر بخش و اندامی تجهیز مناسبی تهیه و تولید شده که افراد بر اساس نیاز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به همین منظور سایت‌های مختلفی مانند بازار ترافیک اقدام به تهیه این نوع از محصولات کرده که به راحتی می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد