در طول انجام فعالیت و کار در شرایط مختلف احتمال وقوع حوادث ناگوار و غیر مترقبه‌ای وجود دارد که لازم است پیشگیری‌هایی در این زمینه انجام شود تا این حوادث و آسیب‌ها به حداقل برسند. تجهیزات ایمنی از مهم ترین ابزارهایی است که افراد به هنگام کار و فعالیت در شرایط مختلف باید از آن‌ها در جهت حفظ سلامتی خود و محیط اطراف استفاده کنند. در برخی از محیط‌های کاری شرایط حساس و خطرناکی وجود دارد که باید برای مقابله با وقوع حوادث خطرناک و آسیب پذیر اقدامات قبلی صورت بگیرد. یکی از مورد نیاز ترین این تجهیزات در شرایط مختلف کاری به کار گیری ماسک تنفسی می‌باشد که وجود آن برای تنفس بهتر و به‌دور از آلودگی‌ها ضروری است. 

خرید ماسک تنفسی 

یکی از مشکلات و دردسرهای برخی محیط‌های کاری وجود هوای آلوده و یا پر از گرد و غبار است که استنشاق در آن هوا وضع بدی را برای ما ایجاد می‌کند. استفاده از ماسک تنفسی ایمنی مناسبی در شرایط مختلف ایجاد می‌کند به این صورت که با داشتن فیلترهای کاربردی جریان هوای مناسبی را برای ما فراهم می‌کند. 
بسیاری از افراد که در محیط‌های کاری آلوده مشغول به کار بودند بعدها دچار آسیب‌های ریوی و تنفسی شده‌اند که با این شرایط اهمیت استفاده از ماسک تنفسی مشخص می‌شود. 

انواع ماسک تنفسی

در نوع کلی ماسک‌ها به صورت فیلتردار و ساده استفاده می‌شوند که بهتر است برای محیط‌های بسیار آلوده از ماسک‌های تنفسی فیلتردار استفاده کرد تا تنفس بهتری ایجاد شود. برای انتخاب درست باید با نمونه‌ها و انواع مختلف تجهیزات مورد نیاز آشنا باشیم. 
ماسک‌های فیلتردار به دو صورت کلی ماسک نیم صورت و ماسک تمام صورت دسته بندی می‌شوند که بر اساس نوع شرایط و نیاز از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

ماسک تنفسی نیم صورت 

همانطور که از نام این نوع ماسک پیدا است مدل آن نیمی از صورت را در بر می‌گیرد و تنفس مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند. با استفاده از این نوع فقط دهان و بینی ما تحت پوشش قرار می‌گیرد و با توجه به فیلترهایی که دارد هوای آلوده را دریافت می‌کند و با تصفیه آن هوای مناسبی برای استنشاق افراد ایجاد می‌کند. کاربری و استفاده از ماسک تنفسی نیم صورت راحت می‌باشد و افراد با استفاده از آن نیز می‌توانند به راحتی به فعالیت و کار خود ادامه دهند. 
این ماسک‌ها معمولا از جنس لاستیک سیلیکونی هستند و محافظت خوبی در برابر انواع آلاینده‌های گازی، گرد و غبار، بخار، ذرات مضر هوا و ... می‌باشند. برای استفاده بهتر به صورت سبک وزن طراحی شده اند که به هنگام فعالیت کاربری مناسبی ایجاد می‌کند. 
به هنگام خرید نیز باید به نحوه اتصالات آن توجه کرد که معمولا به صورت اتصال بندهایی از پشت و بالای سر می‌باشد و حالت محکمی دارد. یک عیب این ماسک‌ها عدم محافظت کامل از چشم می‌باشد که برای این کار می‌توان از عینک ایمنی استفاده کرد. 

ماسک تنفسی تمام صورت 

عملکرد این نوع ماسک‌ها مانند ماسک نیم صورت است که پوشش کامل تری برای صورت افراد ایجاد می‌کند به این صورت که علاوه بر محافظت از ورود گازهای آلوده و گرد و غبار در برابر پرش براده‌ها، جرقه و مواد شیمیایی مختلف و ... کارایی مناسبی دارد. 
ماسک‌های تمام صورت با توجه به مدلشان وزن سنگینی دارند که ممکن است به هنگام کار باعث خستگی افراد شود اما استفاده کردن از آن شرایط ایمنی مناسبی را فراهم می‌کند. در کل از این ماسک می‌توان برای فعالیت های مختلف نجاری، تراشکاری، کار در صنایع مختلف، آزمایشگاه‌های صنعتی، پتروشیمی‌ها، آتش نشانی، رادیولوژیکی و ... استفاده کرد. 

فیلترهای ماسک تنفسی 

با توجه به مدل‌های مختلف ماسک‌های تنفسی نمونه‌های متنوعی از فیلترهای تصفیه هوا نیز وجود دارد که برای هر شرایط باید از مدل مناسب آن استفاده کرد. همانطور که می‌دانید این فیلترها پس از مدتی استفاه کارایی خود را از دست می‌دهند و برای استفاده مجدد لازم است نوع جدید آن تهیه شود. فیلترها و یا کارتریج‌های ماسک تنفسی به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
  • فیلتر ذرات 
  • فیلتر گاز 
  • فیلتر ترکیبی 

فیلتر ذرات 

این نوع فیلترها به عنوان فیلتر گاز آئروسل نیز شناخته می‌شوند به این منظور که بیشتر برای محافظت در برابر گرد و غبارها، ذرات مختلف و گازهای مایع و جامد استفاده می‌شوند. این نوع مقاومت بسیار بالا و مناسبی دارند و با تصفیه هوای موجود شرایط خوبی برای استنشاق افراد ایجاد می‌کند. این نوع در برابر ویروس‌های مختلف کرونا، آنفولانزای مرغی و دیگر باکتری‌ها کاربری مناسبی دارد. 

فیلتر گاز

فیلتر گاز به صورت مخصوص برای مقاومت در برابر مواد و گازهای سمی تولید شده است که عملکرد مناسبی در برابر گازهای مختلف مانند کربن فعال، آمونیاک، مواد آلی و معدنی، مونوکسید کربن، بخارات اسیدی و... دارند. 

فیلتر ترکیبی 

برای حفاظت کامل این فیلتر ترکیبی ماسک تنفسی کاربرد مناسبی در برابر گرد و غبار و مواد سمی مختلف دارد. به این صورت که به صورت دو لایه می‌باشد و محافظ خوبی برای افراد محسوب می‌شود. 

استاندارد ماسک تنفسی 

هر نوع تجهیز ایمنی بر اساس ویژگی‌های مورد نیاز افراد طراحی و تولید می‌شوند به همین منظور برای تولید ماسک تنفسی نیز استانداردهایی تعریف شده که بر اساس آن‌ها نمونه‌های کاربردی ساخته می‌شوند. در کل این تجهیزات بر مبنای استاندارد PPE تولید می‌شوند که شرایط ایمنی و مطمئنی برای افراد ایجاد می‌کنند. 

انتخاب ماسک تنفسی 

برای خرید کاربردی و استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی مختلف باید شرایط، ویژگی‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها بررسی شود تا به هنگام کار ایمنی مناسبی ایجاد شود و بتوان انتخاب راحت و مطمئنی داشت. از ویژگی‌های کلی ماسک تنفسی می‌توان به پوشش کامل، بدنه‌ی مقاوم، مدل‌های متنوع، فیلترهای کاربردی، وزن مناسب و ... اشاره کرد که باید با در نظر گرفتن شرایط محیطی اقدام به خرید آن‌ها کرد. 

خرید ماسک تنفسی 

با توجه به مطالب گفته شده بهتر است برای خرید این نوع تجهیزات ایمنی از مراکز و سایت‌های معتبر اقدام کنید. خرید ماسک تنفسی یک اقدام هوشمندانه برای افراد در شرایط محیطی آلوده می‌باشد که یک نکته مهم این که باید پس از مدتی استفاده فیلترهای آن تعویض شود تا کارایی بهتری داشته باشند. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد