همه ی ما می‌دانیم برای که برای ایجاد ایمنی در هر محیط کاری به تجهیزات و ابزارهای کاربردی نیاز داریم تا بر اساس آن‌ها محیط استانداردی را برای افراد فراهم کنیم. استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی تاثیر بسزایی در سلامتی افراد دارد که بهتر است از نمونه‌های کاربردی و تست شده آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از کلاه ایمنی از مهم ترین این تجهیزات می‌باشد که مدل‌های متنوعی عرضه و استفاده می‌شوند. 
در این مقاله سعی داریم به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی بپردازیم و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم تا هنگام انتخاب با دید بیشتری محصولات را تهیه کنیم. 

خرید کلاه ایمنی 

هر یک از تجهیزات ایمنی ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص خود را دارند و با توجه به مدل‌های مختلفی که دارند باید بررسی‌های دقیقی برای انتخاب در شرایط کاربردی انجام داد. برای هر نوع فعالیتی کلاه ایمنی مخصوصی طراحی شده که استفاده از آن حفاظت مناسبی از سر ایجاد می‌کند. 
در کل از کلاه ایمنی می‌توان برای فعالیت‌های کاری چون ساختمان سازی، نجاری، کار در کارخانه، تراشکاری، کار در ارتفاعات و ... استفاده کرد. همچنین به منظور کوهنوردی، غارنوردی، اسب سواری، موتور سواری و فعالیت‌های مختلف دیگر از نمونه‌های مختلف کلاه ایمنی استفاده می‌کنیم. 
برای خرید کلاه ایمنی باید طرح، رنگ، مدل، نحوه قرار گیری و جنس آن را در نظر گرفت تا انتخاب مناسبی برای فعالیت‌های مختلف انجام داد. 

انواع کلاه ایمنی 

با توجه به وجود فعالیت‌های مختلف کلاه ایمنی متنوعی نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی کلی این نوع تجهیزات ایمنی می‌پردازیم. 
  • کلاه ایمنی مهندسی 
  • کلاه ایمنی کوهنوردی
  • کلاه ایمنی جوشکاری
  • کلاه ایمنی آتش نشانی 
  • شیلدهای ایمنی
استفاده از هر کدام نمونه‌های بالا در محل و زمان مخصوص به خود اهمیت بالایی دارد و باید در انتخاب آن‌ها دقت بالایی خرج داد. 

کلاه ایمنی مهندسی

با توجه به خطراتی که در فعالیت‌های ساختمانی وجود دارد استفاده از انواع تجهیزات ایمنی اهمیت بالایی دارد و وجود کلاه ایمنی مهندسی از مهم ترین این تجهیزات می‌باشد که بر اساس ساختار و مدلی که دارد ایمنی مناسبی را برای افراد فراهم می‌کند. 
اساس این کلاه ها به صورت محکم و استاندارد می‌باشد و طراحی مناسبی دارد که افراد در آن احساس راحتی دارند و سلامت آن‌ها حفظ می‌شود. 

کلاه ایمنی کوهنوردی

انجام فعالیت کوهنوردی به تجهیزات مخصوص خود نیاز دارد که بر اساس آن‌ها کوهنوردی راحت تر و ایمن تری خواهیم داشت. به همین منظور طراحی متفاوتی نسبت به دیگر کلاه های ایمنی دارند و منافذ مناسبی به جهت ایجاد جریان هوا در آن‌ها طراحی شده است. با توجه به نوع استفاده ای که از این کلاه داریم وزن مناسبی دارند و محافظت خوبی ایجاد می‌کنند. 

کلاه ایمنی جوشکاری 

این نوع کلاه معمولا به صورت کلاه ماسک جوشکاری می‌باشد که بیشتر به جهت حفاظت از چشم‌ها در برابر جرقه‌های احتمالی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از عینک‌های جوشکاری نیز برای این کار استفاده کرد. 

کلاه ایمنی آتش نشانی 

این فعالیت کاری نیاز به تجهیزات مخصوص و بسیار ایمنی دارد که کلاه ایمنی آتش نشانی در آن دسته قرار می‌گیرد. از مهم ترین ویژگی‌های این نوع مقاومت در برابر گرما و حرارت می‌باشد که از الزامات یک کلاه ایمنی آتش نشانی می‌باشد. 

شیلدهای ایمنی 

در برخی فعالیت‌های کاری امکان برخورد براده‌ها، جرقه‌های احتمالی، گرد و غبار و آلودگی به صورت وجود دارد که استفاده از شیلد ایمنی محافظت بسیارمناسبی را فراهم می‌کند. 

بررسی ویژگی‌های کلاه ایمنی 

برای بررسی اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در شرایط مختلف باید به بررسی ویژگی آن‌ها بپردازیم تا به راحتی تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنیم. از ویژگی‌های کلاه ایمنی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • حفاظت مناسب از سر 
  • پوشش کامل واستاندارد 
  • جنس با کیفیت و مقاوم 
  • کاربری راحت و استاندارد
  • اتصالات محکم 
  • وجود منافذ جریان هوا
ساختار و تولید کلاه‌ ایمنی به گونه‌ای می‌باشد که پوشش مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند و از ضربه‌های احتمالی و وقوع حوادث ناگوار تا حدودی جلوگیری می‌شود. به هنگام تولید این تجهیزات ایمنی باید استاندارد های تعریف شده رعایت شوند تا در صورت استفاده ایمنی مناسبی برای افراد ایجاد شود. 

جنس کلاه‌های ایمنی

جنس و متریال این کلاه‌ها معمولا به صورت پلی اتیلن، پلیمر، فایبرگلاس و پلی کربنات می‌باشد که مقاومت و کارایی مناسبی در برابر ضربه‌های احتمالی و حرارت و گرمای زیاد دارند که بسیار کمک کننده می‌باشد.

جنس فایبر گلاس

کلاه های ضد حریق معمولا از جنس فایبر گلاس هستند که در فعالیت‌های مختلفی چون ریخته گری و صنایع مختلف کاربرد دارد.

جنس ABS

بیشتر کلاه‌های ایمنی از جنس ABS‌ هستند که علاوه بر مقاومت بالا در برابر ضربه‌های احتمالی وزن سبکی دارند که به هنگام استفاده فرد را دچار خستگی نمی‌کند. 

جنس پلی اتیلن 

استفاده از این متریال نمونه مناسبی به جهت تولید کلاه های عایق برق می‌باشد که شوک گیری مناسبی نیز دارد.  
قسمت داخلی کلاه ایمنی اتصالات محکمی وجود دارد که با استفاده از آن کلاه به راحتی در سر قرار می‌گیرد و به راحتی وصل می‌شود. برای کاربری بهتر نوار عرق گیر و پیشانی بند بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد که شرایط راحتی برای کاربران فراهم می‌کند. 
همچنین بر روی برخی از آن‌ها عینک‌های ایمنی قرار می‌گیرد که بسیار کاربردی است و ایمنی مناسبی برای افراد ایجاد می‌کند. 
با توجه به استفاده طولانی مدت احتمال تعریق در سر وجود دارد که به همین منظور منافذی در جهت ایجاد جریان هوا وجود دارد که از بسیار کمک کننده است.
با توجه به نکات و ویژگی‌های اشاره شده استفاده از کلاه ایمنی اهمیت بالایی دارد و لازم است با در نظر گرفتن آن‌ها شرایط استاندارد و ایمنی برای خود و دیگران ایجاد کنیم. 

جمع بندی 

خرید تجهیزات ایمنی باید با بررسی‌های دقیق و رعایت نکات ایمنی انجام شود که در همین راستا سایت بازار ترافیک با سنجش نمونه‌های مختلف با کیفیت ترین اجناس را فراهم کرده که به راحتی می‌توان آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کرد. 
خرید کلاه ایمنی و استفاده در محیط کار اهمیت بالایی دارد که لازم است از سایت‌ها و مراکز معتبری خریداری شوند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد