سلامتی افراد در شرایط مختلف به استفاده از تجهیزات مختلف و استانداردی نیاز است که شامل نمونه‌ها و مدل‌های مختلفی می‌باشد. محیط‌های کاری مختلف به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که ممکن است بسیاری از افراد به این نکته توجه نکنند و فکر کنند که اتفاقی برایشان پیش نمی‌آید اما طبق آمار بسیاری از حوادث و خطرهای محیط کاری تا حدودی با استفاده از تجهیزات ایمنی نظیر لباس کار، کفش ایمنی، دستکش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک ایمنی و ... به پایین ترین حد خود رسیده است. با توجه به این شرایط استفاده از این تجهیزات کار افراد را بسیار راحت می‌کند و کاربری بهتری ایجاد می‌کند. 
یکی از مهم ترین این تجهیزات دستکش‌های ایمنی است که به همین جهت باید به اهمیت استفاده از دستکش ایمنی پی برد تا شرایط ایمن و مشخصی برای افراد فراهم شود. در محیط‌های کاری انواع خطرات، ابزار ها و اتصالات مختلف وجود دارد که لازم است برای حفظ بدن و سلامتی به استفاده از تجهیزات ایمنی اهمیت داد. 

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی 

با توجه به آمار و حوادث احتمالی در شرایط کاری مختلف با توجه به قانون و استاندارد های تعریف شده استفاده از تجهیزات ایمنی الزامی می‌باشد. برخی افراد با سهل انگاری و شاید خوش بینی از این تجهیزات استفاده نمی‌کنند که باعث ایجاد خطرات و اتفاقات جبران ناپذیری می‌شوند. 
کارفرماها و صاحبان مشاغل باید نکات ایمنی را برای افراد و محیط کار ایجاد کنند و از محصولات متنوع و باکیفیتی برای فعالیت های خود استفاده کنند که همه‌‌ی این اقدام‌ها به انجام کارها به صورت سریعتر، کارآمدتر و پیشرفته تر کمک می‌کنند. 
این دستکش‌های ایمنی باید بر اساس تناسب و راحتی افراد انتخاب و تهیه شوند به این جهت که انتخاب درست و مناسب تجهیزات به بهتر شدن کارها و درست انجام دادن آن‌ها کمک می‌کند. 

انواع دستکش‌های ایمنی 

هر محیط و کاری نیاز به دستکش ایمنی مخصوص خود دارد که با توجه به شرایط بهتر است از نمونه‌های مشخص و با کیفیتی استفاده کرد آشنایی با این تجهیزات ایمنی اصل مهمی است که کمک بسیاری به ما برای انتخاب درست می‌کند. انواع دستکش‌های ایمنی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دستکش ایمنی چرمی
  • دستکش ایمنی جوشکاری 
  • دستکش آتش نشانی 
  • دستکش ایمنی ضد اسید 
  • دستکش ایمنی ضد برش 

هر کدام از این دستکش‌ها شرایط و ویژگی‌های مناسب خود را دارند که استفاده از آن‌ها شرایط ایمن و حفاظت شده ای را برای افراد ایجاد می‌کند. 

نحوه انتخاب دستکش ایمنی

این دستکش ها بر اساس ویژگی‌ها و مشخصه هایی که دارند برای محیط های مختلف قابل استفاده هستند. برای انتخاب دستکش ایمنی المان‌ها و مشخصه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم تا بر اساس آن‌ها انتخاب مناسبی برای کار خود داشته باشید. باید به این نکته توجه کرد که اهمیت استفاده از دستکش ایمنی زمانی معلوم می‌شود که برای هر شرایط و کاری از نمونه های مخصوص و مناسب آن استفاده کرد. این ویژگی ها عبارت اند از:

  • مقاومت در برابر ضربه ها و صدمات مختلف 
  • کاربری مناسب و راحت 
  • طراحی ارگونومیک
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی 
  • پوشش مناسب
  • محافظت در برابر تغییرات دمایی

اصل ساختار و زیربنای دستکش‌های ایمنی مقاومت در برابر ضربه های مختلف و می باشد که استفاده از نمونه مناسب آن‌ها ایمنی خوبی در شرایط مختلف ایجاد می‌کند. جنس به کار رفته در این دستکش‌ها معمولا به صورت پارچه های مختلف چرمی، PVC، پلی اتیلنی، نیتریل، نئوپرن و لاتکس می‌باشد که هر نوع آن برای ساخت و تولید یک نوع دستکش ایمنی به کار می‌رود. 
یکی از المان های اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در شرایط مختلف ایجاد کاربری بهتر و راحت تر در هنگام کار کردن می‌باشد به گونه ای که برای تولید این نوع تجهیزات از جنس های مقاوم، آستر های با کیفیت استفاده شده همچنین وزن آن ها نیز اهمیت بالایی دارد که بهتر است که سبک باشد تا فرد به هنگام کار احساس سنگینی نکند. همچنین با توجه به استفاده طولانی مدت برخی از آنها مجهز به منافذی به منظور ایجاد جریان هوا می‌باشد که دست دچار تعریق نشود. 
ممکن است استفاده از این دستکش های ایمنی برای برخی حساسیت زا باشد که به جهت جلوگیری از آن آستر های مناسبی در آن ها تعبیه شده که بسیار مناسب است. 
طراحی این دستکش ها به صورت ارگونومیک است و متناسب با فرم و حالت دست می‌باشد که این ویژگی باعث راحتی کاربران و انجام فعالیت ها به صورت مناسب می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان به راحتی اشیا و ابزارها را به دست گرفت و با چنگش مناسبی که دارند کار ها به راحتی انجام می‌شود. 
برخی محیط های کاری با مواد و محلول های شیمیایی مختلفی سر و کار دارند که لازم است افراد در این محیط ها از تجهیزات ایمنی مقاوم و با کیفیتی استفاده کنند. جنس بیشتر این دستکش ها به صورت نیتریل و لاتکس است که در برابر مواد روغنی و نفتی نیز مقاومت خوبی دارند. بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و محیط های پتروشیمی از این نوع دستکش ها استفاده می‌کنند. 
از دیگر ویژگی های این دستکش های ایمنی پوشش مناسب برای دست ها می‌باشد همچنین در برابر تغییرات دمایی مختلف نیز محافظ خوبی برای دست ها می‌باشند به صورتیکه برخی از آن‌ها مانند دستکش های آتش نشانی در برابر گرما و حرارت کاربری مناسبی دارند. 

خرید دستکش ایمنی 

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در شرایط حساس مشخص و معلوم می‌شود که بهتر است از قبل اقداماتی انجام داد. خرید دستکش‌های ایمنی به نوعی پیشگیری از اتفاق ها و حوادث مختلف می‌باشد که به همین منظور لازم است بر اساس ویژگی‌ها و شرایط مورد نیاز نمونه های مختلفی از تجهیزات ایمنی را تهیه کنیم. سایت بازار ترافیک با بررسی محیط های کاری مختلف و شرایط متنوعی که دارند نمونه های مختلفی از تجهیزات و ابزار های ایمنی را فراهم کرده که می‌توانید با مناسب ترین قیمت ها و به راحتی آن‌ها را تهیه کنید. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد